رفتار شناسی غرب در قبال فتنه88؛ قسمت دوم - رهپویان
سفارش تبلیغ

رفتار شناسی غرب در قبال فتنه88؛ قسمت دوم

رفتار فشرده رسانه ای غرب در قالب تشکیل میزگرد سیاسی و مصاحبه با افراد ضد انقلاب خارج نشین  یا مصاحبه با  افرادی از داخل کشور و همچنین پخش کلیپ های موزیکال تحریک کننده در روز رأی گیری ، یعنی 22 خرداد از ساعت 8 تا 11 شب ادامه یافت. در این روز بر خلاف روزهای قبل و بعد از انتخابات حتی یک گزارش منفی نیز مشاهده نمی شود بلکه به نظر می رسد رسانه های غربی بعد از ناامیدی از حضور مردم تاکتیک خود را این گونه طراحی کردند که با ترسیم فضای کشور به نفع کاندیدای دوم خردادی،‌انتخابات را سالم، امن و مشارکت سیاسی مردم را فوق العاده گزارش نمایند. زیرا آنها نیز مانند بسیاری از سران اصلاحات در داخل می پنداشتند هر چقدر مشارکت سیاسی مردم و حضور آنها در پای صندوق های رأی بالاتر باشد ، شانس پیروزی و رأی آوری کاندیدای دوم خرداد بیشتر است. "هیلاری کلینتتون" وزیر امور خارجه امریکا در روز 22 خرداد در مصاحبه ای می گوید:»اینکه مردم ایران می خواهند صدا و آرایشان شنیده و شمرده شود، علامت بسیار مثبتی است . آمریکا از اظهار نظر در باره انتخابات ایران خودداری کرده است امامسلماً امیدوار است نتیجه آن بازتاب از اراده حقیقی و آرزوی مردم ایران باشد. ما خواستار شمارش آراء به صورت عادلانه و شفاف هستیم و از برخی گزارشهای واصله عمیقاً‌ نگران هستیم . ما وضعیت متحول ایران را لحظه به لحظه زیر نظر داریم اما همانند دیگر نقاط جهان منتظر و نظاره گر این هستیم که ببینیم مردم ایران چه تصمیمی می گیرند.»

"رابرت گیبس" سخنگوی وزارت خارجه آمریکا هم در همان روز گفت: « همانند دیگر نقاط جهان مناظرات قوی  وپرشور انتخابات به خصوص در میان جوانان بر ما تأثیر گذاشت . ما همچنان کل وضعیت را به صورت دقیق ، به خصوص گزارش های مربوط به اختلالات را زیر نظر داریم.»

رابرت گیتس وزیر دفاع هم گفت :‌«‌هیچ اهمیتی ندارد که چه کسی انتخاب می شود . ما منتظر می مانیم ومی بینیم که چه نوع سیاستهایی توسط افراد انتخاب شده و دنبال می شود. سیاستهای ایران وابستگی کمتری به شخص مجری آن را دارد.»

روزنامه انگلیسی گاردین هم در تحلیلی نوشت: »‌تاریخ به غرب ثابت کرده است که احمدی نژاد به هیچ وجه با غرب کنار نمی آید ولی اصلاح طلبان موضع نرم و خنثی تری در مقابل غرب خواهند داشت. به همین دلیل اگر یک اصلاح طلب در ایران مثل میرحسین موسوی رأی بیاورد، به نفع غرب خواهد بود؛ زیرا رابطه بهتری با غرب خواهد داشت.»

 البته این بخش باید در دو قسمت مورد بررسی قرار گیرد؛ بخش اول از آغاز اغتشاشات تا زمان برخورد و مدیریت آنهاست و بخش دوم مواضع غرب پس از مدیریت اغتشاشات است . حضور 40 میلیونی مردم در پای صندوقهای رأی و انتخاب دکتر احمدی نژاد با بیش از 24 میلیون رأی برای غربی ها و رسانه های دروغپردازآن چنان سنگین و شوک آور بود که تا ساعتها پس از اعلام رسمی نتایج آراء نتوانستند خبری یا تحلیلی مخابره  نمایند اما پس از اینکه از این شوک بیرون آمدند، زمزمه ها و جنجال هایی مبنی بر تقلب و تخلف سردادند که از ماهها قبل برای آن زمینه چینی و سند آفرینی کرده بودند.

بررسی خط خبری رسانه های خارجی از نخستین ساعت شروع شمارش آرای انتخابات بیست و دوم خرداد نتایج قابل تأملی به دنبال دارد. نتایجی که حاکی از پیگیری نوعی خط آشوب از طرف بعضی شبکه های خبری انگشت شمار وابسته به جریان لیبرال سرمایه داری مانندتلویزیون بی بی سی انگلیس،  العربیه عربستان، صدای آمریکا و الجزیره قطر و بازتولید آن در خطوط خبری و گزارش های سایر خبرگزاریهای خارجی و بعضا داخلی است.

بی بی سی اولین شبکه خبری بود که نتیجه انتخابات ایران را در نخستین ساعات پایان انتخابات با تیتر «‌هردو رقیب انتخابات ایران اعلام پیروزی کردند.» منعکس کرد . این رسانه هنوز کمتر از دوساعت از بسته شدن آخرین شعبه رأی گیری نگذاشته بود که  اولین خبر از  انتخابات ایران را با این تیتر منعکس کرد. آسوشیتدپرس، "یاهو نیوز"، شبکه FORBE  ، سی بی اس نیوز و ده ها شبکه، سایت و خبرگزاری تقریباً بدون هیچ دخل و تصرفی همین تیتر را روی تلکس های خود قرار دادند و یا آن را از طریق سایت های اینترنتی منعکس کردند.

رسانه های بیگانه و درصدر آنها بی بی سی و تلویزیون فارسی صدای آمریکا و رسانه های رژیم صهیونیستی که تکلیف شان مشخص است که تا قبل از روز انتخابات در فضایی آرام تر و «‌البته به امید تغییر» حضور جوانان در خیابان ها را نشان می دادند و مناظره تلویزیونی و اظهارات نامزدها را منعکس می کردند ! براساس خط مشی های تعریف شده برای آنها از سوی استکبار جهانی به یکباره چرخش عجیبی پیدا کردند. آنها از همه ظرفیت ها و آدم ها که ظاهراًٌ همه کارشناس مسائل ایران و خاورمیانه و جهان هستند ! استفاده می کنند تا سلامت انتخابات را زیر سؤال ببرند.

«‌جوزف بایدن »‌(‌24 خرداد ) با اعتراف به دخالت های آشکار امریکا در امور داخلی ایران می گوید: »من تردیدهایی در مورد نتایج انتخابات ایران دارم اما تا زمان بررسی کل روند، اظهار نظر نمی کنم . حکومت ایران مردم را سرکوب کرده و آزادی بیان را با بستن سایت های شبکه های اجتماعی مثل "فیس بوک" محدود کرده است که سؤال برانگیز است. آراء قوی احمدی نژاد براساس تحلیل های قبل از انتخابات غیر محتمل است آیا این پاسخ است آیا این پاسخ صحیح است آیا این خواسته مردم ایران است... منافع ما در قبل وبعد از انتخابات ایران عوض نشده است. ما از آنها می خواهیم که از تلاش جهت دستیابی به سلاح اتمی و یا داشتن این تسلیحات دست بردارند و دوم آنکه حمایت از ترور را متوقف کنند. گفت وگو با ایران پاداشی در قبال رفتار خوب آنها نیست.»

اوباما رئیس جمهور آمریکا نیز فردای آن ( 25خرداد) با اتخاذ موضعی دو پهلو می گوید : « من از وضعیت فعلی ایران که در تلویزیون می بینم رنجیده خاطر هستم . ارزش های مثل آزادی عقیده و.... ارزش های جهانی هستند که باید مورد احترام قرار گیرند. اینکه چه کسی رهبری ایران را برعهده گیرد، مربوط به مردم است اما ساکت نشستن هم غلط است و بررسی درباره انتخابات نباید به همراه خونریزی باشد.»

پل وولفوویتز معاون وزیر جنگ در دولت بوش که از نظریه پردازان کلیدی نومخافظه کاران و از طراحان اصلی جنگ علیه عراق بود در گفت و گو با سی ان ان گفت: » به نظر من لازم است که آمریکا با موسوی تماس مستقیم بگیرد . البته اگر او مایل به ارتباط نباشد نباید ما اصرار کنیم. اما در هر حال بهتر است او بداند که می تواند یک خط ارتباط مستقیم با ما داشته باشد «. وولفوویتز همچنین" موسوی" را « مردی بسیار شجاع » دانست که « در حال مقاومت است و جان خود را در معرض خطر قرار داده است.

 گاردین از قول اتحادیه اروپا تهدید کرد که ممکن است به نشانه اعتراض به دستگیری و بازداشت تعدادی از کارمندان بومی سفارت بریتانیا در تهران سفرایش را از تهران فرا بخواند.

از سوی دیگر گروه های حقوق بشری در روزهای پس از اغتشاشات بافرار به جلو و بدون اشاره به نقش غرب در اغتشاشات از دبیر کل سازمان ملل خواستند که برای بررسی آنچه خشونت علیه معترضان به نتایج انتخابات خوانده اند، به ایران سفر کند یا فرستاده ای ویژه به ایران بفرستند. بان کی مون نیز در واکنش به اعلام نتیجه انتخابات ریاست جمهوری ایران تأکید کرد که خواست واقعی ملت ایران باید محترم شناخته شود. وی سپس قول داد که مناقشاتی را که در پی این انتخابات  در ایران رخ داده ، از نزدیک دنبال خواهد کرد.

بررسی ها در خصوص مداخلات غرب نشان می دهد که برخی کشورهای غربی چه قبل از انتخابات، چه حین انتخابات و چه پس از انتخابات در سه حوزه سیاسی و رسمی ، اطلاعاتی و امنیتی و رسانه ای مداخلات آشکاری علیه نظام اسلامی داشته اند.

تقریباً اکثر کشورهای اروپایی و آمریکا بر خلاف هنجارهای شناخته شده بین المللی به جای اینکه مردم ایران را به سازو کارهای دموکراتیک دعوت کرده و راهکارهای قانونی را در  اظهاراتشان مورد تأکید قرار دهند، عموماً از بخشی از اغتشاشگرا ن و فرصت طلبان حمایت کرده اند. ترویج هرج و مرج و آنارشیسم و وندالیسم از سوی قدرت ها و رسانه های غربی به وضوح قابل رصد در مواضع رسانه ای آنهاست. بررسی ها نشان می دهد که حتی یک جمله در اظهارات مقامات مدعی دموکراسی غربی وجود ندارد که بتوان در آن ردپایی از دعوت به آرامش، مصالحه و رعایت قانون را مشاهده کرد.

 به برخی از این اظهارات و موضعگیریهای مداخله جویانه توجه کنید:

- رئیس جمهور آمریکا در مصاحبه ای گفت : « ما از آنان (‌اغتشاشگران) حمایت می کنیم. آنها در حالی شکل دادن تاریخ ایران هستند و خود را در معرض خطر قرار داده اند. جهان مشغول تماشای ایران است و آمریکا از آنهایی که در ایران دنبال عدالت از راههای مسالمت آمیزند حمایت می کند«.

- سخنگوی کاخ سفید اقدامات عناصر اخلال گر را « فوق العاده و شجاعانه»‌ خواند.

- "میرزا بیگ" ژنرال بازنشسته ارتش پاکستان در اظهار نظری گفت :‌ «‌سازمان سیا مبلغ 400 میلیون دلار در ایران هزینه کرد تا پس از انتخابات در این کشور آشوب به راه بیندازد.»

- "کمال بنخاس" یهودی ایرانی تبار در مصاحبه با رادیو رژیم صهیونیستی گفت:« با برخی جریانهای سیاسی ایران در تماس بوده تا آنهارا در موفقیت برای کودتا علیه دولت کمک کند«.

CNN-در گزارش تلویزیونی اعلام کرد : « آمریکا 10 هزار ابزار جاسوسی برای افرادی در ایران در ارتباط با اغتشاشات اخیر فرستاده است«.

- مجله آلمانی "اشتیشگل" : »‌چند روزی است که اعتراض دیگر علیه تقلب در انتخابات نیست بلکه هدف پایان دادن به جمهوری اسلامی است؛ دست به قضا موسوی باید رهبر سرنگونی نظام ایران باشد«.

- جروزالیم پست :‌« نمایندگان حامی دولت های غرب در رام الله ، قاهره، ریاض و بیروت ، امیدوارانه بحران های اخیر در ایران را  سرآغازی بر  براندازی دولت و نهایتا تضعیف گروه های اسلامی در خاورمیانه می دانند«.

- شیمون پرز: »‌اجازه دهید جوانان صدای آزادی خود را در راه سیاستی مثبت بلند کنند . اجازه دهید زنان ایرانی که گروهی شجاع از مردم ایران هستند اشتیاق خود را برای برابری و آزادی بیان اعلام کنند. من واقعاً نمی دانم چه چیزی ابتدا از بین می رود؛ اورانیوم غنی شده آنها یا دولتشان. امیدوارم دولتشان از بین برد«.

- گوردون براون، نخست وزیر بریتانیا تصریح کرد که دولت ایران باید به "سؤالات جدی" در باره انتخابات مناقشه برانگیز ریاست جمهوری این کشور پاسخ دهد براون در باره نتیجه انتخابات ریاست جمهوری ایران در پارلمان بریتانیا گفت:» نحوه برخورد دولت ایران با بحرانی که پس ازانتخابات پیش آمده، می تواند چگونگی روابط این کشور با جامعه بین‌المللی را تعیین کند«. نخست وزیر بریتانیا در ادامه افزود: »نحوه پاسخ دولت به تظاهرات معترضانه در روابط آتی ایران با سایر کشورهای جهان تأثیر خواهد گذاشت«.

- وزاری خارجه بیست و هفت کشور عضو اتحادیه اروپا با صدور بیانیه ای اعلام کردند که این کشورها نتایج اعلام شده توسط ستاد انتخابات ایران و اعتراض تعدادی از نامزدهای انتخاباتی در این زمینه را با نگرانی جدی دنبال می کنند.

- آنجلا مرکل، صدراعظم آلمان نیز در واکنش به انتخابات ریاست جمهوری ایران تصریح کرد که نشانه هایی از تخلف در این انتخابات وجود دارد و  آنچه را که موج بازداشت ها در ایران خواند محکوم کرد.

- همچنین" فرانک والتر اشتاین مایر" وزیر امور خارجه آلمان با اعلام احضار سفیر جمهوری اسلامی در آلمان به وزارت امور خارجه این کشور در ارتباط با ناآرامی های پس ازانتخابات اظهار داشت : »ما برخورد نیروهای امنیتی ایران  با تظاهر کنندگان را به شدیدترین نحو ممکن محکوم می کنیم و با نگرانی به سوی تهران چشم دوخته ایم».

وزیر خارجه آلمان همچنین از موضع مشترک متحدان اروپایی این کشور در این زمینه خبر دادو اعلام کرد: » من امروز به اتفاق چندین تن از همتایان اروپایی خود از ایران خواسته ایم هر چه سریعتر در باره وقایع این کشور و اتهام های مربوط به تقلب در انتخابات اطلاع رسانی کند تا معلوم شود تا چه حد می توان نتیجه انتخابات این کشور را جدی گرفت».

فرانک والتر اشتاین مایر وزیر امور خارجه آلمان همچنین با انتشار بیانیه ای روند برگزاری انتخابات در ایران را سؤال برانگیز خوانده و ازمقام های ایرانی خواست به ابهام های موجود پاسخ دهند.

- وزارت امور خارجه فرانسه هم با احضار سفیر جمهوری اسلامی در آن کشور، نگرانی دولت فرانسه را نسبت به نتایج اعلام شده انتخابات ریاست جمهوری ایران به وی ابلاغ کرد.

- همچنین برنارد کوشنر وزیر خارجه فرانسه از ایران به خاطر برخورد خشونت آمیز نیروهای پلیس با تظاهرکنندگان معترض به نتایج انتخابات به شدت انتقاد کرد. وزیر خارجه فرانسه با اشاره به مبارزات انتخاباتی در ایران گفت: «‌ما بسیار نگران هستیم . چرا که روند گفت وگو در ایران در حال شکل گیری بود. فرانسه از این بابت متأسف است که این روند گفت و گو واکنشی بسیار خشونت آمیز را در پی داشته است.»

- فرانکو فرانتینی وزیر امور خارجه ایتالیا گفت : »تحولات ایران را با دقت دنبال می کنند«. وی با انتشار بیانیه ای خواستار آن شد که دولت ایران اطمینان بدهد نتایج اعلام شده انتخابات ریاست جمهوری بازتاب دهنده خواست ملت ایران است. وزیر خارجه ایتالیا که کشورش روابط اقتصادی گسترده ای با ایران دارد همچنین ابراز امیدواری کرد که اوضاع در ایران به خشونت بیشتر منتهی نشود.

- لورنس کنن وزیر خارجه کانادا نیز مراتب نگرانی شدید کشورش را از روند برگزاری انتخابات در ایران اعلام کرد و اظهار اشت : »گزارش های مربوط به حمله نیروهای امنیتی به مخالفان وایجاد محدودیت برای آنها ما را به شدت نگران کرده است«.

اما پس از اینکه طراحی دشمنان خارجی و ایادی داخلی آنها با هوشمندی رهبری، مردم و مسئولان امنیتی و نظامی کشور بویژه حضور مقتدرانه بسیج در سطح شهر تهران مدیریت و کنترل شد و حلقه های اصلی تصمیم گیر در پشت صحنه و هماهنگ کننده بین بخش های مختلف دستگیر شدند،‌غرب در چرخشی 180 درجه ای از مواضع قبلی خود برگشت و مواضعی دال برا ینکه انتخابات وحوادث پس از آن مساله داخلی است و غرب نباید در این خصوص مداخله ای نماید، اظهار تمایل برای حتی برقراری ارتباطات سیاسی نمودند. به برخی از این اظهار نظرها توجه کنید:

- ایتالیا و فرانسه یک ماه پیش به بهانه انتخابات ایران و چالش هسته ای خواستار تحریم ها شده بودند. اما پس از کنترل حوادث، ‌وزیر خارجه ایتالیا پس از نشست گروه 8 اعلام کرد :‌ »شرایط برای تشدید تحریم ها علیه ایران فراهم نیست«.

- رئیس جمهورفرانسه نیکولاسارکوزی هم روز قبل از اجلاس گفت: » گروه 8 به ایران تا نشست بعدی در سپتامبر مهلت می‌دهد و وضعیت تهدیدات را در آن اجلاس بررسی خواهد کرد«.

- اوباما هم تقریباً همین مواضع را تکرار کرد و بر خلاف واقعیت اجلاس مدعی شد: »گروه 8 بیانیه محکمی خطاب به ایران صادر کرد و امیدوارم سران ایران متوجه شوند که مواضع دنیا روشن است. ما عمیقاً نگران رویدادهای منزجر کننده پس از انتخابات هستیم».

- انگلیس که خبیثانه ترین و مداخله جویانه ترین موضع را نسبت به انتخابات ایران و حوادث پس از آن اتخاذ کرد، نخست وزیرش قبل از سفر به ایتالیا برای شرکت در نشست اجلاس گروه 8 کشور صنعتی در ایتالیا ، مجبور به عقب نشینی از مواضعی قبل شد و اعلام کرد : »‌انتخابات ریاست جمهوری ایران یک موضوع ایرانی است و هیچ ارتباطی به ما و دیگر کشورها ندارد. گفت و گو با ایران بهترین راه حل مشکلات است» .

- رادیو ضد انقلابی زمانه و دویچه وله آلمان نیز با اشاره تلویحی به شکست غرب و حمله به مردم و کارگران به دلیل عدم همراهی با آشوبگران اعلام کردند: « امروز جنبش ما واقعاً جنبشی زنانه است . بسیاری از فعالان کارگری ما می گویند ای کاش مردان ما درایت و شجاعت زنان را داشتند.»

- نماینده دایم آمریکا در سازمان ملل سوزان رایس هم پس از انتخابات و فروکش کردن تجمعات گفت: «‌مشروعیت دولت ایران هر چند از جانب مردم ایران مورد توجه قرار گرفته است اما موضوع بسیار مهمی برای آمریکا محسوب نمی شود. هدف آمریکا جلوگیری از رسیدن ایران به توان هسته ای است. و قایع پس از انتخابات در ایران مانع از تلاش ها برای تعامل دیپلماتیک با تهران نمی شود.»

در پایان به اظهارات "گری سیک"که حاکی از هماهنگی کامل اصلاح طلبان با محافل خارجی در حوادث پس از انتخابات است و خطاب به گمارده های براندازی نرم در ایران گفته شد، اشاره می شود زیرا  مواضع فردی چون "گری سیک" که مشاور اسبق امنیت ملی آمریکا و از تاثیرگذاران فعلی در تصمیم سازی های سیاسی آمریکا است ،هم به عنوان نشانه شناسی برای شناخت رویکرد واقعی سیاست خارجی ایالات متحده نسبت به جمهوری اسلامی ایران مناسب است و هم به عنوان چرایی شکست این پروژه، از نکات آسیب شناختی خوبی برخوردار است. راه حل برای تداوم چنین پروژه هایی در آینده به طیف افراطی دوم خرداد ارائه می دهد.

"گری سیک"به عنوان یک این تحلیلگر مجرب  مسایل خاورمیانه و به ویژه ایران در سایت شخصی خود نوشت:‌من به راههایی برای شکست این کودتا با کمترین کشتار و خونریزی فکر می کنیم. در ذیل افکار و اندیشه هایم را برای اجرای آنچه ارزش انجام دارد، مطرح می کنم:

1- ما باید توجه خود را به نقش روزافزون سپاه پاسداران وبسیج معطوف کنیم. اما چگونه اپوزیسیون می تواند بدون جنگ و درگیری، آنها را خلع سلاح کند؟

2- در اینجا باید از کلاوشویتز نظریه پرداز مورد علاقه ام در زمینه مسایل نظامی کمک بگیرم. استدلال او این بود که اساساً جنگ به حوزه و قلمروی اجتماعی تعلق دارد. امروزه، در ایران یک جنبش اجتماعی تلاش می کند تا بدون توسل به رویارویی و تقابل نظامی و یا به عبارتی جنگ مدنی (‌غیر نظامی) در کارزار سیاسی علیه نیروی نظامی به پیروزی برسد. از این رو طبق یک مدل دیالکتیک حقیقی، استدلال کلاشویتز مردم را وا می دارد که در این ارتباط به گونه ای کاملاً متفاوت اندیشه کنند. اکنون نخستین سرنخ و نشانه در زمینه نحوه اقدام را در اختیار داریم.

3- طبق گفته کلاشویتز، هر ماشین نظامی یک مرکز ثقل دارد. چنانچه درصدد به حداقل رساندن خسارات و کوتاه کردن جنگ باشید، این ( مرکز ثقل)‌هدف و محور خواهد بود . همانگونه که مطلع هستیم در ماه های آخر جنگ جهانی دوم، استدلال شماری از استراتژیست های آمریکایی این بود که امپراطور مرکز ثقل ژاپن است. با تحت فشار قرار دادن وی،دولت نظامی نیز سقوط خواهد کرد. برخی بر این استدلال هستند که این، منطق نهفته در پس استفاده از یک بمب بود. حال مرکز ثقل در ایران چیست؟ مایلم که بگویم آن (مرکز ثقل) در تمایز بین حوزه ها و قلمروهای مذهبی و غیر مذهبی قرار دارد. سپاه پاسداران و بسیج را به طور موثر و کارا از میدان خارج کنید. تا این اتفاق رخ ندهد، هیچ یک از تلاش ها نتیجه نمی دهد.

4- خلاصه آن که اپوزیسیون باید در آرامگاه آیت الله خمینی (ره) بست بنشینند (‌یک شیوه سنتی و مرسوم مورد استفاده عدالتخواهان در ایران).

جدای از موسوی و همسرش شماری از افراد که صلاحیتشان در هاله ای از  شک و تردید قرار دارد و کسانی که طی دو دهه گذشته در عرصه سیاست  فعال نبودند، باید به این حرکت بپیوندند. علیرضا بهشتی، همسر شهید رجایی، همسر شهید همت و برخی از اعضای خانواده آیت الله خمینی (ره) از جمله حسن، زهرا (‌عمه اش)‌و علی اشرافی (‌نوه آیت الله خمینی )‌ از جمله اسامی هستند که به ذهن من می آید. حتی علی مطهری را نیز باید به پیوستن به این حرکت ترغیب کرد.

 

یک راه ممکن برای شکستن بن بست موجود این است که معترضان خواستار استعفای احمدی نژاد و اعلام پیروزی واقعی در انتخابات شوند.سپاه پاسداران برای در هم شکستن و سرکوب چنین جمعیتی در چنین مکان مقدسی نمی تواند دست به کار شود. معتقدم به ویژه در صورتی که برخی آیت الله ها در قم و مناطق دیگر، نامه هایی را در حمایت از معترضان بفرستند این اقدام فشاری را به سپاه وارد خواهد کرد که شکستن را نزدیک خواهد کرد. حوزه غیر مذهبی- ملاحظات دنیوی ناشی از قدرت گروهی از سران کودتا- در نهایت باید به ملاحظات مهم حوزه مذهبی تن دهد. اگرا ین اقدام چند هفته ای ادامه یابد، شاید احمدی‌نژاد چاره ای جز استعفا نداشته باشد.



کلمات کلیدی : رفتار شناسی غرب در قبال فتنه88؛ قسمت دوم
Share |
-----------------------------------------------------------------------------------------------