نقش مدیریتی مقام معظم رهبری در مواجهه با فتنه؛ قسمت دوم - رهپویان
سفارش تبلیغ

نقش مدیریتی مقام معظم رهبری در مواجهه با فتنه؛ قسمت دوم

 سناریوی دیگر تشکیک در سلامت انتخابات بود. این سناریو همواره در آستانه برگزاری انتخابات، ترجیحا از سوی محافل و رسانه های خارجی  و معاندان نظام دنبال می شد. اما برای اولین بار کمیته ای با عنوان "کمیته صیانت آراء" تشکیل شد. این کمیته که بدیلی برای شورای نگهبان تلقی شد و از سوی این شورا نیز غیر قانونی اعلام گردید، با توجه به ترکیب آن، نشان از عمق هماهنگی‌های اولیه برای انتخابات 88 داشت. 

اظهارات آیت الله هاشمی رفسنجانی در مورد سلامت انتخابات، تا حدی غیر منتظره بود. وی در مراسم سی‌‏امین سالگرد قانونگذاری در مجلس شورای اسلامی، گفت: "مردم هیچ گاه ضد انقلاب نمی‌‏شوند و اگر احساس کنند، رای شان جور دیگری خوانده می‌‏شود و تاثیرگذار نیست و نیز احساس کنند نمی‌‏توانند نقش خود را به خوبی در جامعه ایفا کنند، حضورشان ضعیف می‌‏شود."

رفتار رهبری در قبال سناریوی تشکیک در سلامت انتخابات

 رهبر معظم انقلاب اسلامی به طور جد از همان ابتدا در برابر این تشکیک و فضاسازی ایستادند و  با بیانات روشنگرانه نسبت به روند انتخابات در کشور و وضعیت سلامت آن، فرمودند: انتخابات به فضل الهی و به حول و قوه‏ی الهی انتخابات سالمی است. من می‏بینم بعضی‏ها در انتخاباتی که دو سه ماه دیگر انجام خواهد گرفت، از حالا شروع کرده‏اند به خدشه کردن. این چه منطقی است؟ این چه فکری است؟ این چه انصافی است؟ این همه انتخابات در طول این سی سال انجام گرفته است - در حدود سی انتخابات - مسئولان وقت در هر دوره‏ای رسماً متعهد شده‏اند و صحت انتخابات را تضمین کرده‏اند، و انتخابات صحیح بوده است؛ چرا بیخود خدشه می‌کنند، مردم را متزلزل می‌کنند، تردید ایجاد می‌کنند؟ که البته در ذهن مردم عزیز ما با این حرفها تردید ایجاد نخواهد شد.»

آیت الله هاشمی در اردیبهشت ماه، بار دیگر به مسئله پرداخته و به نوعی بر ادعای قبلی خود تاکید کردند. وی گفت:"باید به طور جدی تلاش شود تا سلامت انتخابات برای مردم مشخص شود تا با خیال راحت بروند و ‏رای دهند. بیانات رهبری بسیار آرامش‌دهنده بود. نمی‌خواهم بگویم که غیر از این است، اما در تبلیغاتی که ‏می‌شود، ضرورت دارد که علائم روشنی برای سلامت انتخابات نشان داده شود".

رهبر معظم انقلاب برای پایان دادن به ابراز تردیدها، برای تنبه و اصلاح، به  نکوهش و سرزنش روی آورده، فرمودند:"دشمن خدشه میکند. از دشمن انتظارى هم جز دشمنى نیست؛ چه انتظارى هست؟ بى‏توقعى از دوستان است. بى‏توقعى از کسانى است که جزو این ملتند؛ واقعیات را دارند مى‏بینند؛ مى‏بینند که این انتخابات چگونه سالم و متقن انجام میگیرد، در عین حال، همان حرفى را که دشمن میزند، اینها هم میزنند! من انتظارم این است: کسانى که با ملت ایرانند، جزو ملت ایرانند، توقع دارند ملت ایران به آنها توجه کنند، اینها دیگر علیه ملت ایران حرف نزنند و انتخابات ملت ایران را زیر سؤال نبرند. مرتب تکرار نکنند که آقا این انتخابات سالم نیست؛ انتخابات، انتخابات نیست. چرا دروغ میگویند؟ چرا بى‏انصافى میکنند؟ چرا خلاف واقع میگویند؟ چرا این همه زحماتى را که این ملت و مسئولین در طول این سالهاى متمادى متحمل شدند، ندیده میگیرند؟ چرا؟ چرا ناسپاسى میکنند؟"

در آستانه انتخابات، خیابانهای تهران و بسیاری از شهرهای بزرگ و کوچک، نمایشی از احساسات پرشور نامزدهای انتخاباتی بود. این موج در ایامی که به روز انتخابات نزدیک می شد، بیشتر می شد. دشمنان خارجی نیز بیکار نبودند. خانه‌ی آزادی، بنیاد سیاسی وابسته به سازمان جاسوسی امریکا(سیا)، در این ایام دستورالعملی را خطاب به گروههای سیاسی داخل کشور منتشر نمود که در آن، هواداران نامزدها و گروههای خاص را تحریک کند تا تجربه آنها در اجرای کودتای مخملی در صربستان در سال 2000، گرجستان در جریان «انقلاب سرخ» سال 2003، اکراین در جریان «انقلاب نارنجی» سال 2004، و در قرقیزستان در«انقلاب لاله» سال 2005، را در تهران پیاده نمایند. برخی محافل با استفاده از رسانه ها مرتبط و فضای مجازی، به ترویج نماد سبز و حرکتهای مشابه در آن تجربیات، اقدام می کردند.

مقام معظم رهبری رهبری با تبیین اقدامات دشمن علیه انقلاب، فرمودند: واى به حال آن کسانى که نادانسته، از روى غفلت، همان حرف آنها را تکرار کنند و همان مقصود آنها را در داخل تحقق ببخشند. معظم له به نامزدهای انتخابات نیز توصیه کردند: نامزدهاى مختلف هر کدام طرفدارانى دارند، علاقه‏مندانى دارند. ...مراقب باشید که این علاقه‏مندى‏ها به اصطکاک نینجامد؛ به اغتشاش نینجامد... اگر کسى دیدید که اصرار بر اغتشاش و درگیرى دارد، بدانید او یا خائن است، یا بسیار غافل است. ... نامزدهاى محترم توجه کنند، مراقبت کنند که در این سخنرانى‏ها، در این اظهارات، جورى نباشد که منتهى بشود به ایجاد دشمنى و ایجاد نقار؛ با برادرى و با مهربانى پیش بروند. ... نگذارید این به اغتشاش منتهى بشود. 

البته راهبرد روشنگری و بصیرت افزایی را نمی توان صرفا به این مرحله و یا عامه مردم محدود نمود. معظم له به اقتضای شرایط و روند رخدادها، خطاب روشنگرانه و عبرت آموزی  خطاب به خواص و یا حتی نامزدهای انتخابات و حامیان آنها نیز داشتند، اما بررسی رفتارها نشان می دهد که برنده این صحنه فقط مردم بودند که هوشیارانه، پیامها و تدابیر را فهمی انقلابی کردند و مقتدرانه برای مهار فتنه و ختم غائله در کنار رهبری ایستادند. در این میان، حتی بسیاری از خواص نیز جا ماندند و یا شاید از درک حکمتها، هشدارها و تدابیر رهبری عاجز بودند.

ادعای تقلب، مطالبه ابطال انتخابات و برگزاری مجدد آن، لشکرکشی خیابانی و تاکید موسوی بر اینکه "تسلیم این صحنه آرایی خطرناک نخواهم شد"، روند را به سرعت به سمت بحرانی شدن سوق می داد. رهبر معظم انقلاب، برای مهار این روند و با تکیه بر اصل جذب حداکثری و دفع حداقلی، از باب مدارا وارد شد و شرایط را برای دیدار و گفتگو برای بررسی و حل مشکل از راهکارهای قانونی، فراهم نمود.  

در این دیدار نمایندگان نامزدها حاضر شدند و به بیان نقطه نظرات پرداختند. معظم له فرمودند: «من خودم شخصا در این انتخابات هم مثل همه‏ی انتخابات‌های گذشته - شماها همه‏تان مسئولین هستید، بوده‏اید، ممشای بنده را می‌دانید - به مسئولین کشور اعتماد کردم؛ به وزارت کشور، به شورای نگهبان؛ در حالی که می‌دانید در موارد متعدد، مسئولین از سلائق مختلف بودند، اما من به مقام مسئولی که می‌شناسم و قاعده‏ی کار او را می‌دانم، اعتماد می‌کنم. در این نوبت هم همین جور است؛ من اعتماد می‌کنم، اما این اعتماد من موجب نمی‌شود که اگر چنانچه شبهه‏ای در ذهن کسانی هست، این شبهه دنبال نشود و تعقیب نشود و بررسی نشود و حقیقت قضیه آشکار نشود؛ نه، شبهات را برطرف کنید، منتها آن چیزی که از همه مهمتر است، این است: همه سعی کنید وحدت ملی و وحدت کشور را حفظ کنید؛ هر کسی به نحوی، هر کسی وظیفه‏ای دارد.» 

ایشان در خطبه تاریخی 29 خرداد ماه تاکید کردند: همه چیز دنبال بشود، انجام بگیرد، کارهای درست، بر طبق قانون. اگر واقعاً شبهه‏ای هست، از راه‏های قانونی پیگیری بشود. قانون در این زمینه کامل است و هیچ اشکالی در قانون نیست. ...بنده از شورای محترم نگهبان خواستم که اگر در مواردی خواستند صندوقها را بازشماری بکنند، با حضور نمایندگان خود نامزدها این کار را بکنند. خودشان باشند، آنجا بشمرند، ثبت کنند، امضاء کنند. بنابراین، هیچ مشکلی در این جهت وجود ندارد. 

 همچنین به رغم پایان یافتن مهلت قانونی ده روزه رسیدگی به شکایات و اعتراضات نامزدها، رهبر معظم انقلاب با پیشنهاد تمدید مهلت 5 روزه نیز موافقت فرمودند. تشکیل هیأت ویژه پیگیری شکایات معترضین توسط شورای نگهبان و بازشماری 10% درصد از صندوق‌های رأی در سراسر کشور اقدامات دیگری بود که در جهت مدارا صورت گرفت.

روند گسترش ابعاد و دامنه فتنه باعث گردید که امام خامنه ای در کنار نصیحت و مدارا، نسبت به مخاطرات و پیامدهای اقدامات عوامل فتنه هشدار بدهند. ایشان فرمودند: دشمنان دارند کار میکنند، آن وقت میگویند ما هیچ کارى نمیکنیم! ما هیچ اقدامى نمیکنیم! دستورالعمل‏هایشان براى گروه‏هاى غافل و نادانِ اغتشاشگر توى رسانه‏هاى خودشان به طور علنى دارد پخش میشود: اینجورى با پلیس درگیر بشوید؛ اینجورى علیه بسیج حرف بزنید؛ اینجورى توى خیابان اغتشاش ایجاد کنید؛ اینجورى تخریب کنید؛ اینجورى آتش بزنید؛ اینها دخالت نیست؟ از این دخالت واضح‌تر؟ علنى‏تر؟ این را مردم ما به چشم دیدند. اینها براى ملت ما تجربه است. 

اگر نخبگان سیاسی بخواهند قانون را زیر پا بگذارند، یا برای اصلاح ابرو، چشم را کور کنند، چه بخواهند، چه نخواهند، مسئول خون‌ها و خشونت‌ها و هرج و مرج‏ها، آنهایند. ...دستهای دشمن را ببینید؛ گرگهای گرسنه‏ی کمین‏کرده را که امروز دیگر نقاب دیپلماسی را یواش یواش دارند از چهره‏هایشان برمی‌دارند و چهره‏ی حقیقی خودشان را نشان می‌دهند، ببینید؛ از اینها غفلت نکنید. 

اگر قرار باشد بعد از هر انتخاباتی آنهائی که رأی نیاوردند، اردوکشی خیابانی بکنند، طرفدارانشان را بکشند به خیابان؛ بعد آنهائی که رأی آورده‏اند هم، در جواب آنها، اردوکشی کنند، بکشند به خیابان، پس چرا انتخابات انجام گرفت؟ تقصیر مردم چیست؟ ... اگر این تجمعات پوششی برای او درست کند، آنوقت مسئولیتش با کیست؟ ...من از همه می‌خواهم به این روش خاتمه بدهند. این روش، روش درستی نیست. اگر خاتمه ندهند، آنوقت مسئولیت تبعات آن، هرج و مرج آن، به عهده‏ی آنهاست. 

 

جداکردن صف مردم از ضدانقلاب  یکی دیگر از تدابیر و اقدامات رهبر معظم انقلاب بود. با اوج گیری آشوبهای خیابانی و اقدام دشمن برای تشدید اغتشاشات، همه فرصت طلبان، معاندان، منافقین، سلطنت طلبها و سایر گروههای ضدانقلاب، به صورت آشکار وارد صحنه شدند. آنها ضمن حمایت علنی و تحریک هواداران برخی نامزدها به آشوب، به صورت سازمان یافته در اغتشاش و تخریب اموال و حمله به مردم وارد عمل شدند. معظم رهبری تلاش نمود تا با جداکردن صف مردم از ضدانقلاب، اوضاع را آرام نماید. ایشان در این رابطه فرمودند: در داخل کشور هم عوامل این عناصر خارجی به کار افتادند و خط تخریب خیابانی شروع شد؛ خط تخریب، خط آتش‏سوزی، اموال عمومی را آتش بزنند، ... امنیت مردم مورد تطاول اینها قرار گرفت. این ربطی به مردم و طرفداران نامزدها ندارد، این مال بدخواهان است، مال مزدوران است، مال دست‏نشاندگان سرویسهای جاسوسی غربی و صهیونیست است. 

اشتباه است اگر کسى خیال کند که یک گروه معدود، آن هم در تهران، ...به اموال مردم - به موتورسیکلتشان، به ماشینشان، به بانکشان، به دکانشان - تعرض میکند، این مردمند؛ نه، مردم نیستند. ... مردم آن میلیونهائى هستند که تا این اغتشاشگران را، این مفسدین را در صحنه مى‏بینند، کنار میکشند و آنها را با نفرت نگاه میکنند. 

معظم له برهم زنندگان امنیت جامعه را مزدور دشمن دانسته، با تاکید بر هوشیاری آحاد ملت، به نخبگان هشدار می دهند تا مرز خود را شفاف نمایند.  هر کسى امروز جامعه را به سمت اغتشاش و ناامنى سوق بدهد، از نظر عامه‏‌ى ملت ایران انسان منفورى است؛ هر که میخواهد باشد. ....به هم زدن امنیت یک ملت بزرگترین گناهى است که ممکن است کسى مرتکب بشود. این را البته آن کسى که مأمور است، مزدور است، او که حرف گوش نمیکند؛ خطاب ما به او نیست؛ خطاب ما به نخبگان است. آحاد ملت هم هوشیارند؛ نخبگان ما هوشیار باشند....نخبگان بدانند هر حرفى، هر اقدامى، هر تحلیلى که به آنها (دشمن)کمک بکند، این حرکت در مسیر خلاف ملت است. همه‏‌ى ما خیلى باید مراقب باشیم؛ خیلى باید مراقب باشیم: مراقب حرف زدن، مراقب موضع‏گیرى کردن، مراقب گفتن‏ها، مراقب نگفتن‏ها. یک چیزهائى را باید گفت؛ اگر نگفتیم، به آن وظیفه عمل نکرده‏ایم. یک چیزهائى را باید بر زبان نیاورد، باید نگفت؛ اگر گفتیم، برخلاف وظیفه عمل کرده‏ایم. نخبگان سر جلسه‏ى امتحانند؛ امتحان عظیمى است. در این امتحان، مردود شدن، رفوزه شدن، فقط این نیست که ما یک سال عقب بیفتیم؛ سقوط است. 

اخطار، اتمام حجت و برخورد صریح با رهبران و عوامل فتنه، اقدام دیگر رهبر معظم انقلاب بود. معظم له قاطعانه در مقابله با مطالبه غیر قانونی طرح ابطال انتخابات و رفتار غیر قانونی نافرمانی مدنی  و گسترش دامنه آشوبهای خیابانی، ایستادند و فرمودند: بنده زیر بار بدعتهای غیرقانونی نخواهم رفت. امروز اگر چهارچوبهای قانونی شکسته شد، در آینده هیچ انتخاباتی دیگر مصونیت نخواهد داشت.....این تصور هم غلط است که بعضی خیال کنند با حرکات خیابانی، یک اهرم فشاری علیه نظام درست می‌کنند و مسئولین نظام را مجبور می‌کنند، وادار می‌کنند تا به عنوان مصلحت، زیر بار تحمیلات آنها بروند. نه، این هم غلط است. اولاً تن دادن به مطالبات غیر قانونی، زیر فشار، خود این، شروع دیکتاتوری است. این اشتباه محاسبه است؛ این محاسبه‏ی غلطی است. عواقبی هم اگر پیدا کند، عواقبش مستقیماً متوجه فرماندهان پشت صحنه خواهد شد. اگر لازم باشد، مردم آنها را هم در نوبت خود و وقت خود خواهند شناخت. قانون را رعایت کنید. ... البته اگر کسانی بخواهند راه دیگری را انتخاب بکنند، آنوقت بنده دوباره خواهم آمد و با مردم صریحتر از این صحبت خواهم کرد. 

این خطاست که کسى خیال کند چون نظام حاکمیت است و قدرت سیاسى است، نباید دفاع کند؛ بى‏دفاع بماند؛ در مقابلش هرگونه مخالفتى، معارضه‏اى، قانون‏شکنى‏اى، مرزشکنى‏اى انجام بگیرد، باید عکس‏العمل نشان ندهد؛ این درست نیست؛ ...برخورد با نظام، برخورد با مبانى نظام، ایستادگى و شمشیر کشیدن روى نظام، جواب تند دارد. 



- ایرنا- 26 اردیبهشت 1388

- کارگزاران، شماره 630 ، سه شنبه،14 آبان ، 1387 http://www.kargozaaran.com/ShowNews.php?37752

- ایرنا- 26 اردیبهشت 1388

- خبرگزاری کار ایران14/9/1387

- ایرنا: 21 اردیبهشت 1388

- 30/6/1387

- 15/8/1387

- در جمع مردم سنندج، 22/2/88.

 - برخی از منابع خبری تشکیل کمیته صیانت آراء را به برگزاری جلسه ای در منزل آیت الله هاشمی رفسنجانی در خصوص بررسی وضعیت نامزدها و فضای انتخاباتی مربوط دانستند و اعلام کردند که در آن جلسه، میرحسین موسوی، مهدی کروبی  و محمد خاتمی حضور داشتند. هاشمی رفسنجانی در این جلسه ورود هر گونه نیروهای بین المللی را در بحث نظارت بر انتخابات مردود شمرده و بیان داشته است که فقط در این کمیته باید از ناظران جریان های داخلی استفاده کرد و قرار شد که مهدی هاشمی از سوی پدر، علیرضا بهشتی و محتشمی از طرف میرحسین و کرباسچی و الویری از جانب کروبی نمایندگان ویژه این افراد در کمیته باشند. (رک؛ عصرایران =20 اردیبهشت 1388) در روزهای پس از 22 خرداد، بیانیه های کمیته صیانت آراء برای فراخوانی به اردوکشی های خیابانی با امضای آقای محتشمی پور صورت می گرفت.

- رک؛ سخنان هاشمی رفسنجانی که در مراسم سی‌‏امین سالگرد قانونگذاری در مجلس شورای اسلامی نقل از (خبرگزاری کار ایران-12/9/1387)

- بیانات رهبری در جمع زائران و مجاوران حضرت امام رضا (ع)، 1/1/88.

- موضوع تشکیک در سلامت انتخابات علاوه بر محافل خارجی و معهاندان داخلی، توسط افراد و گروههای دوم خردادی نیز ادامه یافت. برای اطلاع از اظهارنظرها و بیانیه ها رک: اظهارات سیدحسین مرعشی سخنگوی حزب کارگزاران سازندگی، خبرگزاری کار ایران، ایلنا،‌ 8 دی 87، بیانیه سازمان مجاهدین در 21/1/88 و...

- سخنان هاشمی رفسنجانی در خطبه های نمازجمعه تهران، اردیبهشت 88

- 9/2/88

- 14/3/1388

 - 26/3/88، بیانات در دیدار با نمایندگان نامزدها

 - 29/3/88

 - 29/4/88

 - 29/3/88

 - 29/3/88

 - 29/3/88

 - 29/4/88

 - 29/4/88

 - 29/3/88

 - 20/6/1388



کلمات کلیدی : نقش مدیریتی مقام معظم رهبری در مواجهه با فتنه؛ قسمت دوم
Share |
-----------------------------------------------------------------------------------------------