حضور «مرسی» در اجلاس تهران، خاری در چشم صهیونیسم - رهپویان
سفارش تبلیغ

حضور «مرسی» در اجلاس تهران، خاری در چشم صهیونیسم

این روزها برگزاری اجلاس سران عدم تعهد در تهران، به سوژه اول رسانه ها تبدیل شده است و در این میان سفر مرسی به تهران در میان تهدید ها و کوشش های آمریکا و رژیم صهیونیستی برای جلوگیری از این سفر،


 حواشی زیادی به همراه داشته است.
هرچند هدف اصلی مرسی از سفر به ایران، که نخستین سفر یک رئیس‌جمهور مصری به ایران پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران و همچنین انقلاب مصر است، واگذاری ریاست جنبش عدم تعهد به ایران است اما به نظر می‌رسد بعد از ایجاد موج بیداری اسلامی در این کشور و برکناری مبارک چهارمین رئیس جمهور مصر بعد از سی سال زمامداری و پیروزی محمد مرسی رئیس حزب آزادی و عدالت یکی از شاخه‌های سیاسی اخوان المسلمین در انتخابات این کشور تصمیمات جدیدی در سیاستهای بین‌المللی این کشور در روابط با ایران ایجاد شده است.

عبدالله الاشعل، معاون وزیر امورخارجه سابق مصر در گفت و گو با روزنامه الحیات اعلام کرد که محمد مرسی در دیدار با وی ضمن تاکید بر این نکته که ایران کشوری تعیین‌کننده در مسائل منطقه‌ای و بویژه در موضوع سوریه است، گفت: سفر به ایران در جهت منافع ملی مصر صورت می‌گیرد و مخالف از سرگیری روابط با تهران نیست.

الاشعل در ادامه سخنان خود گفت که مرسی با ابراز تمایل در برقراری رابطه با ایران و ازسرگیری روابط تهران – قاهره شرایط کنونی حاکم بر منطقه و تغییر و تحولات جاری در منطقه از جمله بحران سوریه را از جمله موانع موقت پیش روی از سرگیری این روابط در شرایط کنونی می‌داند و ابراز امیدواری کرده که با از بین رفتن این موانع روابط دو کشور نیز به شکل عادی خود بازگردد.
اما اعلام ایجاد رابطه مصر با ایران در حالی صورت گرفت که مقامات آمریکایی انتقادات زیادی را از سفر رئیس‌جمهور مصر به ایران داشته‌اند.
ویکتوریا نولند سخنگوی وزارت خارجه آمریکا طی اظهاراتی گفته بود که واشنگتن مخالف حضور دیپلماتیک بلندپایه در اجلاس تهران است.
آمریکا پس از پیروزی انقلاب مصر سعی داشت موقعیت از دست رفته خود در این کشور را بازپس بگیرد، ولی موافقت مرسی برای سفر به تهران، نقشه راه آمریکا را تغییر داد.
اظهارنظر سخنگوی کاخ سفید درباره سفر محمد مرسی رئیس‌جمهور مصر به ایران مورد انتقاد شدید‌ یاسر علی رئیس دفتر ریاست جمهوری مصر قرار گرفت.
وی بیان داشت: مصر دخالت در امور داخلی خود بخصوص در روابط خارجی را تحمل نمی‌کند، زیرا موضوع روابط خارجی از موضوعات مهم و بسیار خصوصی است که هیچ کسی حق ندارد در آن دخالت کند.تا به این ترتیب یک نه بزرگ به آمریکا گفته باشد.
گفتنی است، بسیاری، دیدار صمیمانه محمد مرسی و محمود احمدی‌نژاد در حاشیه اجلاس فوق العاده مکه را نیز بیانگر نزدیکی دیدگاه های سیاسی مصر و ایران دانسته اند و کارشناسان سیاسی معتقدند که این دیدار صمیمانه نشانه ازسرگیری روابط دوجانبه در آینده نزدیک است.
در همین رابطه، عبدالباری عطوان، نویسنده و پژوهشگر سرشناس عرب در گفت و گو با القدس العربی، بازگشایی سفارت مصر در تهران در جریان سفر رئیس‌جمهوری این کشور برای شرکت در اجلاس کشورهای عضو جنبش غیرمتعهدها را بعید ندانست و تأکید کرد: آمریکا و رژیم صهیونیستی سفر محمد مرسی به تهران را با نگرانی زیر نظر گرفته‌اند.
با این تفاسیر به نظر می رسد احلاس سران عدم تعهد ، نقش مهمی در افزایش روابط ایران و نصر ایفا کند چرا که این مساله نگرانی های زیادی را برای غرب ایجاد کرده است.حالا باید منتظر پایان اجلاس و چیدن میوه این اجلاس بود.



کلمات کلیدی :
Share |
-----------------------------------------------------------------------------------------------