سایه فقر بر سرزمین ژرمنها - رهپویان
سفارش تبلیغ

سایه فقر بر سرزمین ژرمنها

فقر در آلمان تحت تاثیر بحران اقتصادی نمودی عینی تر پیدا کرده است .بر اساس اعلام مرکز آمار آلمان، هم اکنون 13 میلیون آلمانی در معرض قرار گرفتن زیر خط فقر قرار دارند.
البته این مرکز به تعداد افرادی که هم اکنون زیر خط فقر قرار دارند اشاره ای نکرده است. با این حال 13 میلیون آلمانی یا 6/15 از جمعیت آلمان در معرض فقر قرار دارند. این در حالی است که سه کشور جمهوری چک،هلند و اتریش از وضعیت بهتری نسبت به آلمان قرار دارند.
هم اکنون 9 درصد از شهروندان جمهوری چک ،10 درصد از شهروندان هلند و 12درصد از شهروندان اتریش در معرض قرار گرفتن زیر خط فقر قرار دارند.


به نظر می رسد در صورت تداوم بحران اقتصادی و افزایش قیمتها در اتحادیه اروپا،این در آمد نیز نتواند پاسخگوی زندگی بسیاری از شهروندان آلمانی باشد.در هر صورت آلمان به لحاظ اقتصادی وضعیت مطلوبی ندارد و بحران اقتصادی به صورت مستقیم بر وضعیت این کشور تاثیر گذاشته است.در هر صورت فقر در آلمان به صورتی علنی رخ نمایان ساخته است.
این در حالی است که مرکل توجهی به وضعیت سخت مردم کشور خود نداشته و همچنان سعی دارد خود را نجات بخش بحران یورو نشان دهد!بسیاری از شهروندان آلمانی از مرکل و احزاب ائتلافی دولت وی یعنی دموکراتهای آزاد خواسته اند تا هر چه سریع تر بر روی معضلات اقتصادی داخلی این کشور متمرکز شده و از رویاپردازی در اروپای واحد دست بر دارند اما به نظر می رسد مرکل قصد ندارد تن به چنین کاری دهد.
اگر چه بحران اقتصادی برلین و منطقه یورو پیوسته است و حل بحران اقتصادی آلمان در گروی حل بحران یورو است، اما مرکل نمی تواند نقش منجی منطقه یورو را برای سایر ملتهای اروپایی ایفا کند.
صدر اعظم آلمان و حزب متبوع وی یعنی دموکرات مسیحی، توانایی اقناع شهروندان آلمانی در حوزه بحران منطقه یورو را نداشته اند و حال قصد دارند برای همه ملتهای اروپایی تصمیم گیری کنند!اگرچه مرکل ادعا می کند که توانسته است بر فقر داخلی در آلمان غلبه کند، اما آمار موجود این ادعای صدر اعظم آلمان و همراهانش را مورد تایید قرار نمی دهد.
مرکل از زمان تشدید بحران اقتصادی یونان و تاثیرگذاری آن بر سرتاسر اروپای واحد درصدد بوده است تا با ارائه طرح های نجات اقتصادی و تحمیل آن به ملتهای اروپایی، خود را به عنوان ناخدای کشتی توفان زده اروپا معرفی کند اما در این مسیر با شکستی سخت مواجه شده است.در هر صورت بهتر است مرکل نیم نگاهی به وضعیت بحران زده کشور خود بیندازد!
بحران اقتصادی در آلمان بسیار فراتر از آنچه است که هم اکنون مشاهده می کنیم!در این خصوص لازم است مروری کوتاه بر وضعیت زندگی زنانی کنیم که به صورت پاره وقت به استخدام کارفرمایان در آمده اند .میلیونها زن آلمانی که هم اکنون به صورت نیمه وقت توسط کارفرمایان استخدام شده اند، ناچارند دوران بازنشستگی خود را با مستمری کمتر از 200یورو در ماه سپری کنند. هم اکنون 4/7 میلیون نفر از کارگران آلمانی به صورت پاره وقت به استخدام کارفرمایان در آمده اند.
حدود 70 درصد از این جمعیت کثیر را زنان تشکیل می دهند. بر این اساس 65/4 میلیون نفر زن ناچارند پس از سالها کار پاره وقت از مزایای مستمری 129 یورویی در دوران پیری بهره مند شوند!اگرچه آمار ارائه شده توسط روزنامه Suddeutsche Zeitung صرفا مربوط به افراد دارای شغل پاره وقت است، اما نباید فراموش کرد که با تشدید بحران اقتصادی اروپا، تعداد متقاضیان مشاغل پاره وقت در آلمان و دیگر کشورهای عضو منطقه یورو افزایش خواهد یافت.
در این صورت بسیاری از افراد که بیشتر آنها را زنان تشکیل می دهند دوران پیری سختی را خواهند گذراند.از سوی دیگر،تبدیل مشاغل پاره وقت به تمام وقت نیز عملا از عهده بسیاری از زنان بر نمی آید زیرا زمینه ای برای این تبدیل شغل در شرایط بحران وجود ندارد.بسیاری از افراد ناچارند در شرایط بحران اقتصادی به مشاغل پاره وقت پناه ببرند که این موضوع خود می تواند مولد بحرانهای تازه در آلمان و حتی دیگر کشورهای اروپایی باشد.
کار فرمایان نیز معمولا در بسیاری موارد ترجیح می دهند متقاضیان کار را به صورت پاره وقت به استخدام خود در آورند تا تعهدات استخدامی کمتری در برابر آنها داشته باشند.با این وجود آلمان طی سالهای بعدی با جمعیت کثیری از زنان و مردان دارای کار پاره وقت مواجه خواهد شد.افرادی که چشم انداز روشنی در دوران پیری و بازنشستگی ندارند.
در حالی که آنگلا مرکل خود را ناجی اصلی منطقه یورو دانسته و هزینه های سیاسی زیادی را صرف قرار گرفتن در کانون مدیریت بحران یورو کرده است، اما خود شهروندان آلمانی بحران یورو به صورتی علنی حس می کنند.به عبارت بهتر مرکل توان مدیریت اقتصاد داخلی آلمان را نیز ندارد و حال تکلیف اروپای واحد با آن همه پیچیدگی ها و معضلات پایان ناپذیر مشخص است.
در سال 2007 میلادی 15 درصد از شهروندان آلمانی در خطر فقر قرار داشتند اما در حال حاضر 6/15 درصد از آنها با چنین خطری مواجه هستند.این افزایش نسبی نشان
می دهد که دولت آنگلا مرکل در غلبه بر فقر داخلی در کشورش موفقیت آمیز عمل نکرده و آثار بحران اقتصادی در سایر شهرهای آلمان به طور کامل به چشم می خورد.
با این وجود مرکل ترجیح می دهد به جای ایفای نقش خود به عنوان صدر اعظم آلمان،خود را صدر اعظم کل اتحادیه اروپا قلمداد کند!
شهروندان آلمان هم اکنون خود را نسبت به شهروندان کشوری مانند جمهوری چک در وضعیت بدتری می بینند و همین مسئله تاثیر روانی سختی بر روی آنها خواهد داشت.بدون شک ادامه سیاستهای مرکل منجربه تشدید این احساس آزار دهنده در بین شهروندان آلمانی خواهد شد .



کلمات کلیدی :
Share |
-----------------------------------------------------------------------------------------------