آمریکا به شرایط شوروی قبل از فروپاشی رسیده است - رهپویان
سفارش تبلیغ

آمریکا به شرایط شوروی قبل از فروپاشی رسیده است

به گزارش «جوان» نام کتاب جدید ‌زبیگنیو برژینسکی «امریکا و بحران قدرت جهانی» نام دارد و وی در این کتاب توصیه‌هایی را برای حفظ قدرت ایالات متحده امریکا در آینده ارائه می‌کند.

مشاور سابق امنیت ملی امریکا در این کتاب با اشاره به چالش‌های عصر مدرن همچون رفاه، مشکلات زیست‌محیطی و آب و هوایی، از سخت شدن دستیابی به اجماع جهانی بر سر این مشکلات خبر می‌دهد و چند شباهت هشدار دهنده بین اتحاد جماهیر شوروی در سال قبل از سقوط آن و امریکای قرن بیست‌و‌یکم را برمی‌شمارد. 


برژینسکی در این کتاب نوشته است: اتحاد جماهیر شوروی به طور فزاینده‌ای گرفتار سیستم به شدت بسته‌ای بود که امکان بازنگری در سیاست‌های کلی نظام شوروی را نمی‌داد. شوروی طی چندین دهه با تخصیص درصد نامتوازنی از تولید ناخالص داخلی، خود را برای رویارویی نظامی با ایالات متحده آماده کرد. شوروی همچنین این مشکل را با هزینه‌های اضافی در تلاش برای تسخیر افغانستان دوچندان کرد. جای تعجب نیست که (شوروی) تحمل متوقف کردن رقابت میلیمتری خود در زمینه فناوری با امریکا را نداشت... اقتصاد آن(شوروی) عقب تر ماند و برابری در جامعه در زمینه زندگی در رقابت با غرب بدتر شد.
به نوشته وی، این موازنه‌ها است که حتی اگر بزرگنمایی هم شده باشد، این مسئله را تقویت می‌کند که امریکا باید خود را تجدید کند و به دنبال یک چشم‌انداز ژئوپلیتیک بلند مدت برای پاسخ دادن به چالش‌های زمینه تاریخی رو به تغییر باشد. در بخش هایی دیگر از این گزارش که توسط واحد مرکزی خبر مخابره شده، آمده است: وضع کنونی امریکا مشابه زمان فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی سابق است و موج انتقادهای مردم امریکا از رژیم صهیونیستی روز به روز در حال افزایش بوده و سیاست جنگ‌افروزی محکوم به شکست است. زبیگنیو برژینسکی در این کتاب ‌آورده است. ‌باراک اوباما رئیس‌جمهور امریکا می‌تواند در صورت پیروزی در دور دوم ریاست جمهوری خود، روند سازش در خاورمیانه را از سر گیرد. 
نویسنده بر این باور است که ‌اوباما در این صورت هم زمان مناسب و هم مصونیت تاریخی برای ایجاد کشور فلسطین در کنار اسرائیل را در اختیار دارد. برژینسکی در این کتاب از عملکرد اوباما در دوره اول ریاست جمهوری‌اش انتقاد کرده و بر این باور است که وی می‌توانسته به نحو بهتری در خصوص روند صلح خاورمیانه عمل کند و به راه حل عادلانه‌ای در این راستا دست یابد. برژینسکی در این کتاب تأکید کرده است ‌علت شکست اوباما در سازش خاورمیانه، مانورهای اسرائیل در سیاست‌های داخلی و خارجی امریکا بوده و علت این مسئله هم نفوذ گسترده لابی اسرائیل در کنگره امریکا بوده است. 
خرید و فروش آدم 
برژینسکی همچنین در این کتاب تأکید کرده است در بسیاری از موارد اسرائیل توان خرید افراد را دارد. در این کتاب همچنین علل قرار گرفتن امریکا در مسیر انحطاط و سقوط مورد بررسی قرار گرفته است. طبق مطالب این کتاب، ‌فضای انتقاد مردم از اسرائیل در امریکا رو به گسترش خواهد نهاد و همگان کم‌کم این نکته را درک خواهند کرد که شعارهای تند و درخواست‌هایی برای جنگ دیگر بهترین روش نخواهند بود. در این کتاب وضع کنونی امریکا به وضعیت اتحاد جماهیر شوروی قبل از فروپاشی تشبیه شده است. 
انتقال قدرت به شرق 
برژینسکی در این کتاب آورده است ‌اگر امریکا می‌خواهد مسئول برتر خاورمیانه ( در مقایسه با تلاش‌های قدرت طلبانه چین ) باشد باید به اندازه کافی قدرتمند باشد. در این کتاب چهار مشکل اساسی برای امریکا مطرح شده است که نتایج مترتب بر انتقال نقطه ثقل این ابرقدرت (امریکا ) از غرب به شرق، تاثیر بهار عربی در این قضیه مهم‌ترین آن عنوان شده است. کاهش تاثیر بین‌المللی امریکا، نشانه‌های سقوط امریکا و پسرفت داخلی و خارجی این کشور و نحوه هدر رفتن فرصت‌هایی که برای امریکا در عرصه بین‌المللی بعد از جنگ سرد به‌وجود آمده است و نحوه بازگرداندن قدرت قبلی امریکا به عنوان دومین علت ذکر شده است. 
سومین مسئله نیز آن است که ‌اگر امریکا سقوط کند، ‌در این صورت پیامدهای این قضیه چه خواهد بود و قربانیان این موضوع چه کسانی خواهند بود و آیا چین می‌تواند ‌جانشین امریکا در قرن بیست و یکم شود یا خیر. و چهارم اینکه ‌اگر امریکا بتواند موقعیت قبلی خود را باز یابد در این صورت چه اهدافی برای این کشور تعریف خواهند شد. برژینسکی در این کتاب برای گسترش نفوذ امریکا و مقابله با گسترش نفوذ چین پیشنهاد کرده است امریکا با ترکیه و روسیه متحد شود. 



کلمات کلیدی : امریکا به شرایط شوروی قبل از فروپاشی رسیده است
Share |
-----------------------------------------------------------------------------------------------