هاآرتص: ترکیه دیگر ترکیه 15 سال قبل نیست - رهپویان
سفارش تبلیغ

هاآرتص: ترکیه دیگر ترکیه 15 سال قبل نیست

روزنامه هاآرتص به نقل از برخی اسناد منتشره از سوی ویکی لیکس نوشت: مقامات اسرائیل بر این باورند که ترکیه علاوه بر کمک به ایران در زمینه تحریم ها، مسئله ارسال اسلحه و مهمات به سوریه از طریق ترکیه را هم نادیده می گیرد.

به گزارش این روزنامه اسرائیلی، مقامات ارشد در دولت اسرائیل این مسئله را با مقامات آمریکایی در میان گذاشته اند که ترکیه به دلیل نیازش به منابع انرژی در ایران هر چه بیشتر به ایران نزدیک شده است. آنها همچنین علت نزدیکی هر چه بیشتر ترکیه به جمهوری اسلامی ایران را «بازبینی مقامات ترک در استراتژی جهانی خود» ذکر کرده اند.



در سند مورد اشاره هاآرتص آمده است: ترکیه از ارسال تسلیحات ایرانی از طریق سوریه و ترکیه برای حزب الله لبنان حمایت نمی کند، اما چشم خود را بر آن می بندد.
طبق این اسناد جیمز هنینگام سفیر آمریکا در اسرائیل در تاریخ 19 نوامبر 2009 گزارشی به وزارت خارجه ارسال کرد که در آن آمده بود: با نیمرود برکان رئیس بخش پژوهش های اطلاعاتی وزارت خارجه اسرائیل ملاقات کردم. او گفت ترکیه پلاتفرمی در اختیار حکومت ایران قرار داده تا ایران بتواند تحریم ها را دور بزند.

در گزارش دیگری که مقامات سفارت آمریکا در تل آویو در تاریخ 23 نوامبر 2009 به وزارت خارجه فرستادند، آمده است: یک مقام اطلاعاتی اسرائیل، به دان شپیرو عضو شورای امنیت ملی ایالات متحده [اخیرا به ریاست سفارت آمریکا در تل آویو منصوب شد] گفته اند ترکیه سیاست راهبردی خود در خاورمیانه را به تدریج دگرگون می سازد و از غرب دور می شود. دوستی و همکاری ترکیه با اسرائیل، قربانی این سیاست جدید شده است.

به موجب اسناد ویکی لیکس، ترکیه 15 سال پیش و همچنین در سال های پس از آن برای تقویت و مدرنیزه کردن ارتش خود به فن آوری ها و نوآوری های ارتش اسرائیل نیاز بسیار داشت ولی اکنون مدتی است که خود را به اندازه کافی قوی می داند و نسبت به لزوم یاری گرفتن از اسرائیل احساس بی نیازی می کند.
   



کلمات کلیدی : هاآرتص: ترکیه دیگر ترکیه 15 سال قبل نیست
Share |
-----------------------------------------------------------------------------------------------