جسد بن لادن ابزار تبلیغاتی جدید اوباما - رهپویان
سفارش تبلیغ

جسد بن لادن ابزار تبلیغاتی جدید اوباما

اعلام خبر قتل اسامه بن لادن توسط نیروهای مشترک آمریکا و پاکستان در حالی صورت می­گیرد که آمریکا در آستانه دو تحول دراماتیکی در عرصه داخلی قرار دارد.نخست انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در سال 2012 است که پیش­بینی می­شود، پرهزینه­ترین انتخابات تاریخ ایالات متحده آمریکا باشد.

در این انتخابا ت پیروزی از آن حزبی خواهد بود که بتواند افکار عمومی آمریکا را در مورد نتایج مبارزه با تروریزم، خروج احتمالی نیروهای آمریکا از عراق و افغانستان و بازسازی وضعیت اقتصاد شکننده آمریکا قانع کند.
موضوع دیگری که برای حزب دموکرات بویژه در شرایط فعلی از اهمیت بالایی برخوردار است، بازسازی اقتصاد آمریکا و نجات دلار از سقوط بیشتر در بازارهای بین­المللی است.


اعلام خبر قتل اسامه بن لادن بلافاصله تاثیر خود را بر دلار آمریکا باقی گذاشت؛ زیرا نرخ دلار، سریعا در سطح بین­المللی و در معاملات پس از اعلام خبر کشته شدن بن لادن، افزایش یافت.
باراک اوباما در روز دوشنبه (12 اردی­بهشت) به طور ناگهانی در برابر دوربین تلویزیون­های آمریکا قرار گرفت و خبر کشته شدن اسامه بن لادن را اعلام کرد.
انتشارعکس جسد رهبر القاعده در سایت­های اینترنتی نشان داد که این جسد مربوط به زمان حال نیست بلکه مدت زمانی از مرگ صاحب آن گذشته است.
سوالی که بلافاصله مطرح شد این بود که چرا نیروهای آمریکا و پاکستان در صدد دستگیری زنده اسامه بن لادن برنیامدند؟ زیرا قطعا رهبر القاعده می­توانست زوایای پنهان عملیات تروریستی را روشن کند. اگر اسامه بن لادن زنده دستگیر می­شد، می­توانست نام اغلب افراد زیرمجموعه خود را در سازمان پیچیده القاعده فاش کند.
اسامه بن لادن که یک تروریست سعودی است در یک محیط کاملا خشک و غیردموکراتیک شبه­جزیره العرب که با هرگونه پدیده­های غربی مخالف است، رشد کرده است. محیط توام با خشونت عربستان و گسترش تفکرات دوران جاهلیت اعراب در این کشور، از اسامه بن لادن شخصیتی انعطاف­ناپذیر و ضد غربی ساخت.
با این حال اسامه بن لادن را نمی­توان یک تروریست ساده تلقی کرد زیرا او هوشمندانه زمان و مکان ضربه زدن به نیروهای آمریکا را انتخاب می­کرد.
حادثه 11 سپتامبر 2001 میلادی از اسامه بن لادن یک شخصیت کاملا افسانه­ای نزد ملت­های غرب و عرب ترسیم کرد. در حالی که ملت­های غربی اسامه بن لادن را رهبر یک گروه تروریستی می­دانند، اغلب ملت­های عرب، بویژه مردم عربستان، اسامه بن لادن را یک قهرمان ملی تلقی می­کنند.
در طول 20 سال گذشته رسانه­های بین­المللی یک چهره کاملا مرموز و مبهمی از اسامه بن لان بوجود آوردند که با واقعیت­های موجود کاملا متفاوت است.
اسامه بن لادن با هوشمندی کامل توانست از محیط های غیردموکراتیک عرب به سود اهداف سیاسی و تروریستی خود بهره­برداری کند. او جوانان عرب را به دلیل شرایط اجتماعی و سیاسی سخت و غیرقابل تحمل کشورهای خود به سمت القاعده جذب کرد و از آنا ن سربازانی مطیع و سنگدل ساخت.
حمله به تاسیسات نظامی و شهری آمریکا و غرب نشان داد که القاعده دارای هسته­های پنهان در همه کشورهای جهان است که این هسته­ها بنا به دستورات غیرمستقیم اسامه بن لادن عمل می­کنند.
حتی برخی رهبران رژیم های عرب مانند صدام حسین، دیکتاتور سابق عراق و معمر قذافی، رهبر لیبی در گذشته با اسامه بن لادن ارتباطات پنهانی داشتند.
حمله آمریکا به افغانستان وعراق نتوانست به فعالیت القاعده در خاورمیانه پایان دهد، هر چند که آمریکا هزینه­های مالی و انسانی فراوانی در این دو کشور پرداخت کرد و اکنون که نزدیک به ده سال که از حمله آمریکا به افغانستان می­گذرد آمریکا نتوانست امنیت پایداری در این کشور بوجود آورد.
لذا در آستانه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، باراک اوباما تصور می­کند که برای خارج کردن نیروهای آمریکایی از عراق و افغانستان نیاز به یک توجیه منطقی دارد.
نخستین توجیه این است که رئیس جمهوری آمریکا از اعلام خبر کشته شدن بن لاد ن قصد دارد بگوید که برای همیشه رهبر بزرگترین سازمان تروریستی جهان را نابود کرده است. لذا باراک اوباما ماموریت نیروهای آمریکا در عراق و افغانستان را پایان یافته تلقی می­کند زیرا نیروهای آمریکایی باید تا پایان سال 2011 از عراق خارج شوند.
موضوع دیگری که در این شرایط می­تواند از قتل اسامه بن لادن یک "پروپاگاندای" سیاسی و نظامی برای حزب دموکرات ایجاد کند، موضوع انتخابات ریاست جمهوری آمریکا است.
حزب دموکرات و مشخصا باراک اوباما برای زدن استارت زود هنگام تبلیغات انتخاباتی، نیاز به یک پروسه تبلیغاتی قدرتمندی دارد و ظاهرا جنازه فرسوده رهبر القاعده بهترین پروسه تبلیغات تلقی می­شود.
طبق گزارش­های غیررسانه­ای، اسامه بن لادن مدت­ها پیش در کوه­های "تورابورا" در افغانستان بر اثر بیماری کلیوی فوت کرده است. اما حزب دموکرات آمریکا سعی کرد خبر مرگ اسامه بن لادن را پنهان کند زیرا رهبران این حزب به یک مانور تبلیغاتی برای انتخابات سال 2012 نیاز دارند.
اگر چه مرده و زنده اسامه بن لادن دیگر اهمیتی برا ی جهانیان ندارد اما واقع امر این است که ساختار القاعده بگونه­ای است که با مرگ رهبر آن، دچار فروپاشی نخواهد شد.
اکنون ایمن الظواهری مرد شماره دو القاعده خود را رهبر جدید این سازمان تروریستی معرفی کرده است و از یاران خود دعوت کرده که از دستورات او اطاعت کنند.
ایمن الظواهری به دلیل برخورداری از تحصیلات آکادمیک "پزشک جراح" و سابقه همکاری گسترده با القاعده می­تواند در غیاب اسامه بن لادن تحرک بیشتری به القاعده بدهد. لذا به نظر می­رسد، اعلام خبر قتل اسامه بن لادن بیش از این که یک دست­آورد مهم نظامی تلقی شود، جنبه مصرف داخلی برای حزب دموکرات و شخص باراک اوباما دارد.
از سوی دیگر نباید تصور کرد که مرگ اسامه بن لادن به فعالیت القاعده پایان خواهد داد بلکه آمریکا و غرب باید هوشیارتر از سابق تحرکات رهبران نسل دوم القاعده را به خوبی رصد کنند.
در چنین فرایندی آمریکا وغرب نمی­توانند بدون همکاری صادقانه با کشورهای تاثیر­گذار منطقه تروریسم را ریشه کن کنند. امریکا وغرب باید از سیاست تقسیم تروریسم به تروریسم خوب و تروریسم بد اجتناب کنند و با پدیده تروریسم یک­نواخت و نه بر اساس منافع خود برخورد کنند.



کلمات کلیدی : جسد بن لادن ابزار تبلیغاتی جدید اوباما
Share |
-----------------------------------------------------------------------------------------------