آذر 89 - رهپویان
سفارش تبلیغ

امشب شام چی می خورید؟

فارسی وانشاید بسیاری از ما برای اینکه امروز ناهار چه بخوریم و یا شام چه بخوریم زمان و انرژی زیادی صرف کنیم و علاوه بر آن متقبل هزینه ای هم بشویم؛ بی توجه به اینکه این غذا جسم است و تنها با کمی تفاوت ذائقه بالأخره نیاز جسمی مان برطرف می شود.

اما باز هم و متأسفانه بسیاری از ما برای اینکه امشب چه متاع فرهنگی برای توسعه اخلاق و هویت دینی برای خانواده مان ببریم هیچ فکر نمی کنیم. دقیقاً صحبت همین موضوع است که ما برای ارتقای سطح دانش، بینش و هدایت رفتاری فرزندانمان چه می کینم و آیا آنقدر که به فکر سیر کردن شکم آنها هستیم به فکر فکر و ذهن آنها هستیم تا از اندیشه های پاک انسانی سیراب شوند.اگر ذره ای در وجودتان دغدغه ایجاد گردید حتماً این یادداشت را بخوانید.

عصر ارتباطات،پیچیدگی تکنولوژی،قدرت،رسانه و....اینها تعابیری است که دنیای امروز ما را  فرا گرفته و انگار همه چیز حول همین محور، چرخش دارد.

زمانی بود که این حیطه و ملزومات مربوط به آن تنها متوجه قشر خاصی از افراد بود اما اکنون به لطف پیشرفت های کثیر جامعه بشری خصوصا در زمینه فناوری ارتباطات، توفیق بهره بری از محصولات و متون سریالهای رنگارنگ جعبه جادویی، نصیب عده زیادی از افراد در اقشار، سنین و فرهنگهای مختلف شده است.

آنچه اخیرا جامعه ما را تحت تاثیر قرار داده شبکه ای است به نام فارسی وان. قبل از آنکه بخواهیم درباره محتوای این شبکه و سریالهای آن سخنی گوییم بهتر است به ماهیت این شبکه اشاره ای داشته باشیم.

فارسی وان چیست؟

اینطور گفته شده که شبکه فارسی وان، توسط کمپانی استار متعلق به شرکت نیوزکورپریشن اداره می‌شود، مدتی است که با پخش سریالهایی با دوبله فارسی ، وارد عرصه فرهنگی ما شده است.

فارسی وان پدیده ای تازه است که روندی نسبتا جدید را نسبت به سایر شبکه های ماهواره ای در پیش  گرفته است. این شبکه جدیدترین سریالهای تولید غرب را به زبان فارسی و البته به ضعیف ترین شکل، دوبله کرده و در معرض دید مخاطبان قرار می دهد. جالب اینجاست که مالک شرکت نیوز کورپوریشن، یک یهودی استرالیایی به نام رابرت مرداک است. مرداک در خانواده‌ای استرالیایی از طبقه متوسط ولی پرنفوذ و قدرتمند متولد شد. در جوانی گرایش‌های سیاسی چپ داشت و ولادیمیر لنین را می‌ستود. رابرت مرداک درصدد است با اختصاص بودجه اولیه 30 میلیون دلاری، 5 شبکه دیگر را پس از «فارسی 1» راه اندازی کند

وی در سالهای دهه 1950 دیدارهای منظمی از کشور آمریکا داشت و نسبت به این کشور آگاهی زیادی داشت. زمانی که در آکسفورد تحصیل می‌کرد، با پیچیدگی‌های «جنگ سرد» دست‌وپنجه نرم کرد و اذعان می کرد زمان آن رسیده که موقعیت آمریکا را به عنوان یک قدرت فائقه جهانی به رسمیت بشناسیم.

مرداک فعالیت کاری خود را با مالکیت یک روزنامه کوچک در «ملبورن» استرالیا آغاز کرد و درمدت زمانی کوتاه، توانست یک امپراتوری رسانه‌ای را پایه‌گذاری کند.

وی در سال‌های اخیر شدیدا به صنعت سودآور ماهواره‌ای تلویزیونی علاقه‌مند شده و به‌خصوص در زمینه پوشش زنده رویدادهای ورزشی مانند مسابقات فوتبال و بسکتبال از این شبکه‌ها، سرمایه‌گذاری‌های مدرن کرده است. اقبال گسترده مردم جهان به چنین برنامه‌هایی ،سود سرشاری را نصیب مرداک کرده است.

فارسی وان

رابرت مرداک درصدد است با اختصاص بودجه اولیه 30 میلیون دلاری، 5 شبکه دیگر را پس از «فارسی 1» راه اندازی کند. یکی از این شبکه ها قرار است با پخش برنامه هایی مخصوص رده سنی کودکان فعالیت هدفمند و ضد اخلاقی خود را در سطح خردسالان پیش ببرد.(به نقل از خبر آنلاین)

در صنعت عظیم و بی مرز ارتباطات، بسیاری رابرت مرداک را قماربازی می دانند که حدس زدن حرکت بعدی‌اش عملاً غیرممکن است. رابرت مرداک صاحب فارسی وان یهودی استرالیایی الاصل به سلطان شیطانی رسانه ها معروف است.وی 60 شبکه تلویزیونی به 13 زبان مختلف دارد و از صهیونیست های قدرتمند دنیا به شمار می رود.

 

 

فارسی وان چه می گوید؟

دقت و توجه به این سوال که در واقع فارسی وان به دنبال بیان چه مفهوم  و محتوایی به مخاطبان خویش است، قابل تامل و بررسی است. با نگاهی از منظر مطالعات فرهنگی می توان اینطور بان کرد که محتوای متون سریالهای فارسی وان در پی القاء یک ایدئولوژی به مخاطبان ایرانی است. ایدئولوژی که در مدت زمانی نه چندان طولانی قادر است دودمان خانواده ایرانی را بر باد دهد.

آنچه مخاطب فارسی وان می بیند مجموعه ای از ایماژها و تصاویری است که در پی بازنمایی یکسری از هنجارها و عادی سازی برخی هنجارهای دیگر می باشد.

به عنوان مثال خانواده برای جامعه ایرانی یک ساخت اجتماعی بسیار مهم است که در عین حال کوچکترین واحد اجتماعی محسوب می شود. خانواده دارای ارزش های بسیاری می باشد که حفظ این ارزش ها موجب سلامتی و کیان خانواده و البته جامعه است.

به نظر می رسد اولین چیزی که در اغلب موارد برای از بین بردن ارزشها، هدف قرار می گیرد، نهاد خانواده است. چرا که مشخص شده تغییر در ساختار خانواده،جایگاهها و وظایف اعضای خانواده است که منجر به تغییر در سایر ارکان اجتماعی می شود. پس چندان بعید نیست که محصولات غربی با محتوایی از پیش تعیین شده، به زبان فارسی برگردانده شوند و با کیفیت تصویری بالا بر روی شبکه های ماهواره ای فرستاده شوند تا هر ایرانی حتی در روستایی دور افتاده در سرزمین ما، توفیق بهره بردن از این نوع برنامه ها را داشته باشد.

محتوای موجود در سریالهای شبکه فارسی وان به ترویج خانواده های بی سامان و لجام گسیخته، ترویج و عادی سازی خیانت خانوادگی، بی اهمیت جلوه دادن احترام به والدین، عادی جلوه دادن رابطه خارج از ازدواج، هویت زدایی از مفهوم خانواده به عنوان کوچکترین واحد اجتماعی مستقل و موثر، عادی جلوه دادن سقط جنین برای دختران، تعصب زدایی از کانون خانواده و ترویج بی تفاوتی نسبت به حریم خانواده، ترویج مفهوم زندگی با دیگران به جای ازدواج، ترویج فمینیسم، مخدوش کردن رابطه فرزندان در خانواده، ترویج خشونت در میان جوانان و نوجوانان از طریق پخش موزیک ویدئوهای خاص و پی ریزی و ایجاد آمادگی ذهنی تفکر شیطان پرستی در نوجوانان و جوانان ، می پردازد.(به نقل از خبر آنلاین ،با تغییر)

قهرمان های سریال های فارسی وان اغلب زنانی هستند که یا در حال خیانت به زندگی خود و دیگران هستند و یا افراد دیگری در زندگی به آن ها خیانت می کنند. در ادامه اینطور نشان داده می شود که اینان به دنبال راههایی هستند تا خود را از باتلاقی که در آن در حال غرق شدن می باشند، نجات دهند. آنچه مورد نظر است اینکه روش هایی که در این راستا به تصویر کشیده می شوند هیچ تناسبی با فرهنگ و اعتقادات دینی و مذهبی ما ندارند.

فارسی وانبر این اساس می توان به الگوی فکری انتخاب کنندگان سریال های این شبکه فارسی زبان دست یافت و با قاطعیت به این باور رسید که تیرانداز چابک دست شبکه، این بار بنیان جامعه فارسی زبان، یعنی خانواده را نشانه رفته است. (به نقل از وبلاگ روابط عمومی)

تجربه نشان داده است که دیدن یک معنا و مضمون از تلویزیون در مدت زمانی مشخص می تواند تاثیرات بسیاری را بر اذهان باقی گذارد. این تاثیرات در بیشتر مواقع به طور ناخودآگاه صورت می گیرند و اتفاقا بر ناخودآگاه ذهن افراد اثر می گذارند. به این ترتیب ارزشهای تغییر یافته در ذهن افراد، به تدریج در عملکرد و زندگی و فردی و اجتماعی آنان هویدا می شود.

با توجه مطالب مذکور می توان اینطور بیان کرد که آینده نظام خانواده در جامعه ما با حضور چنین شبکه ها و برنامه ها، به کجا خواهد رسید؟

آنچه مسلم است این که در برابرچنین هجوم سازمان دهی شده فرهنگی، اعلام ممنوعیت های پی در پی ،تعیین مجازات و جریمه و در نهایت جمع کردن دیش های ماهواره ای از روی پشت بام ها، آن چنان که باید پاسخگوی مناسبی نخواهد بود.

بهتر آنست که ،سازمان هایی که رسالت غنی سازی و سالم سازی فرهنگ را بر دوش دارند و همچنین صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی که در رأس هرم قرار گرفته اند، تا هنوز فرصت باقی است و زمان جبران از دست نرفته، در اندیشه تدبیر باشند.



کلمات کلیدی : امشب شام چی می خورید؟
Share |
-----------------------------------------------------------------------------------------------

حجاب؛ ضروری و هدیه عاشورا

با نگاهی به حادثه بزرگ و تلخ عاشورا موضوع حجاب و عفاف یکی از بزرگترین و برجسته ترین موضوعات مورد اهتمام اهل بیت علیهم السلام بوده است. از لحظه شروع نهضت حسینی، ورود به کربلا، برپایی خیام حرم و تا صحنه های نبرد و تا اسارت، یکی از ضروریاتی که مخدرات مؤمنه حرم حسینی تا سر حد جان آن را پاس داشتند.

به راستی اهمیت حجاب تا چه میزان اهمیت دارد. چرا که امروز هم در باکو، ترکیه، کشورهای اروپایی علیرغم فشارهای دولتمی هستند باز بر داشتن حجاب اصرار می ورزند. هر چند اینجا مجال پرداختن به فلسفه حجاب نیست اما آنچه به نظر می رسد عبارت است:

1. حجاب از مهمات دینداری خانم های مسلمان است . معیار شناسایی زن مسلمان از غیر مسلمان حجاب اوست.

2. حجاب پرده ای است که عفاف خانم ها را چنان نگینی در خود محافظت می کند.

3. حجاب امنیت روحی و روانی خانم ها است به طوری که حضور آنها را در جامعه از چشم طمع ورزان مصون می دارد.

4. رعایت دقیق و کامل و واقعی حجاب آرامشی است برای مردان.

5. حجاب کمک به بهداشت روانی و دینی جامعه است.

...

به هرحال حجاب ثمره پبام اسلام است و عصاره آن از عاشورا به دست آمده است. جامعه اسلامی نیز همه هم و غم خود را باید به آن معطوف بدارد حجاب واقعی در جامعه اقامه شود. از این رهگذر حکومت اسلامی دو راهبرد جدی دارد:

1. فرهنگ سازی با به کارگیری همه توان و دستگاه های در اختیار

2. برخورد با پدیده بد حجابی های سازمان یافته

همچنین مردم در جامعه اسلامی نیز وظیفه خطیر امر به معروف و نهی از منکر را دارند که این نیز از پیام های و هدایای عاشورا است. لذا اگر در جامعه اسلامی حجاب تأکید شد و مردم و مسؤولان با پدیده شوم و خانمان سوز بد حجابی مقابله کردند باید نهراسید و در برابر سرزنش هر سرزنش گری ایستاد.



کلمات کلیدی :
Share |
-----------------------------------------------------------------------------------------------

تک سوار مرکب عشق و وفا

 به نقل از وبلاگ دختر ایرانی

علامه شیخ عبد الواحد مظفر درباره مقام حضرت قمر بنی هاشم چنین می نویسد:

عباس از فقهای عظام و علمای اعلام بود، او بی تردید، در فقاهت و دانش یگانه است...به دلیل روایت امام سجاد که فرمود:« مقام و منزلت حضرت عباس به اندازه ای است که تمام شهدا روز قیامت به آن غبطه می خورند.»

سخنان رسول خدا(ص) و گفتار امیرالمؤمنین(ع) به سان سروش عالم غیب، دگرگونی چشمگیری در اندیشه عباس ایجاد کرد. او از فرهیختگان بسیاری، واژه های بصیرت بخش پیامبر را آموخته بود که آن حضرت فرموده است:« ای مردم همانا کسی که خداوند عز و جّل را ملاقات کند در حالی که شهادت به یگانگی خدا و یکتایی او بدهد و مخلصانه هیچ معبود دیگری همراه او نپذیرد،پروردگار او را داخل بهشت می برد. اگر کسی هیچ یک از صفات والا را نداشته باشد، ولی با اخلاص خداوند را بخواند برای او بهشت است.

عباس سال های همراهی با پدر را پرفروغ و تابناک از اخلاص و توحیدی می دید. از نبرد خندق و دلاوری خدا باورانه ی پدر خبر داشت. از این رو بیش ترین تلاش خود را در راه کسب اخلاص و نیت پاک به کار می برد. همواره قلبی سالم از بدیها، اعضایی تسلیم در برابر خداوند داشت و از بلندای وجودش آبشار نیکیها و خیرات ریزان بود. چنین بود که امام صادق(ع) صحیفه ای روشنی بخش درباره ی این ویژگیهای عموی بزرگوارش گشوده بودو می فرماید:« خدا لعنت کندکسی را که حق تو را نشناسد و مقام تو را سبک بشمارد.علامه سید عبد الرزاق می فرماید: این فضیلت ها همه از پرتو انوار سید الشهدا بود که عباس بر اثر اطاعت از او کسب کرده و آیینه تمام نمای وجود امام حسین شده بود بی شک حسین و عباس(ع) از مصادیق بارز این آیات قرآن بودند:« والشمس و ضحیها والقمر اذا تلیها: سوگند به خورشید و آن هنگام که فروغ می بخشد و سوگند به ماه آن زمان که دنبال خورشید روان است»




کلمات کلیدی :
Share |
-----------------------------------------------------------------------------------------------

دانشجویان انگلیسی با شما هستیمEnglish students are with you

Students always as cortical cultured in any society are known. Because students at risk and the latest scientific findings according to Student Sports is a new idea is a factor that students from other segments of society makes it distinctive. Basically, the environment and atmosphere where students live and breathe is all over science and faculty resources, and saving huge sources of science and virtue with knowledge and truth radioactivity away from the ornament and spiritual orientation to students are presented.

So it is that student interest and strong desire to truth and justice staminate right and truth, justice, justice and enlightenment in society and because it is inherent Vyzgy is no option when the student and the university will not be separated. However, the claim of a particular group of societies not all people around the world believe that these students because the feature is about respect. 

But what today"s students in England about disrespectful and are beating them in the throat and voice will be silenced. But British students discuss the British intellectuals to fight injustice, but these are beaten and the police are not related and police confrontation with students what is meant.

 

Our students today, though the British are not seeking justice but I death they whine that they are advised to reform England are in jail larynx and blood human scientists maker puts down. Today the British government against the students answer that other nations such shameless class learned and virtuous to take the blood altar and unresponsive to the demands of the students right to take arms.

For the educated classes and studying all over the world acceptance and tolerance of acceptable and is clean and clear the thoughts from the human cortex students with weapons and beat be suppressed. The Iranian Students condemns repression of knowledge and support of students in the UK British mercenaries who are always protective of the interests of British leaders put the blame British student and we will Shmayym message because you are invited to the right. You want a foot against oppression and unjust you are invited. English students are with you. God knows all your images with the power and strength and are pursuing their claims seriously their right to speak on how you are spectacular.

 
Our media images that you see on my knowledge nostalgia and regret burns our hearts we eat and why I still have violence. Why negotiation and dialogue rather than tyranny, and why instead of common wisdom and decision Jny dictatorship and democracy is universal. But know that science is on the weapon and eventually win you over your uppermost Bkvbnd though. Knowledge always ignorant anger and ego-torn world of darkness tolerate no right to speak.

دانشجویان همیشه به عنوان قشری فرهیخته در هر جامعه ای شناخته می شوند. دانشجویان از آنجا که در معرض آخرین یافته های علمی است و ذات دانشجویی توجه به اندیشه های نو است عاملی است که دانشجو را از سایر اقشار جامعه متمایز می سازد. اساساً محیط و فضایی که دانشجو در آن زندگی می کند و تنفس می کند سراسر علم است و استادان دانشگاه ها این منابع عظیم ذخیره و سرچشمه های علم و فضیلت  با پرتو افشانی علم و حقیقت را به دور از پیرایه و گرایش مادی و معنوی به دانشجویان تقدیم می کنند.

 

لذا این دانشجو است که با علاقه و میل شدید به حقیقت و عدالت خواهی پرچم دار حق و حقیقت، عدل و عدالت و روشنگری در جامعه است و از آنجا که این ویزگی ها ذاتی است هیچ موقع این خصیصه از دانشجو و دانشگاه جدا نخواهد شد. البته این ادعا یک گروه خاص از جوامع بشری نیست و همه مردم در سراسر دنیا به این اعتقاد دارند که دانشجو به دلیل ویژگی مذکور مورد تکریم است.

اما امروز چه شده که در انگلیس دانشجویان عزیز مورد بی احترامی و ضرب و شتم قرار می گیرند و صدا آنها در گلو خفه می شود. مگر دانشجویان انگلیس این فرهیختگان انگلیس سخنی جز مبارزه با بی عدالتی دارند که اینگونه مورد ضرب و شتم پلیس قرار می گیرند و اصلاً رابطه و تقابل پلیس با دانشجو به چه معنا است.

 

ما امروز هر چند در میان دانشجویان عدالت خواه انگلیس نیستیم ولی با آنها هم دردیم که فغان آنها در توصیه به اصلاح امور انگلیس در حلقوم حبس می شود و خون این دانشمندان انسان ساز به زمین می ریزد. دولت انگلیس امروز چه جوابی در برابر دانشجویان سایر ملت ها دارد که چنین بی شرمانه قشر طالب علم و فضیلت را به مسلخ خون می برد و بی توجه به خواسته های بر حق دانشجویان سلاح می کشد.

 

برای قشر تحصیلکرده و در حال تحصیل در سراسر عالم قابل قبول و پذیرش و تحمل نیست که اندیشه های پاک و زلال انسانی آن هم از قشر دانشجو با سلاح و ضرب و شتم سرکوب شود. دانشجویان ایرانی این سرکوبی علم و دانش را محکوم کرده و در حمایت از دانشجوان انگلیس مزدوران دولت انگلیس که همواره محافظ منافع سردمداران انگلیس هستند را مورد عتاب قرار می دهیم و به دانشجویان انگلیس پیام می دهیم ما با شماییم چون شما به حق دعوت می کنید. شما در برابر ظلم به پا خواستید و به عدالت و انسانیت دعوت می کنید. دانشجویان انگلیسی با تو هستیم. خدا می داند مشاهده تصاویر شما که با اقتدار و استقامت پیگیر مطالبات خود هستید و با جدیت بر سر حرف حق خود هستید چقدر دیدنی است.

 

ما که از رسانه ها تصاویر شما رو می بینیم بر غربت علم و دانش دلمان می سوزد و حسرت می خوریم که چرا هنوز سلام و خشونت حاکم است. چرا به جای مذاکره و گفتگو استبداد رایج است و چرا به جای عقل جنعی و تصمیم همگانی و دموکراسی دیکتاتوری است. اما بدانید که علم بر سلاح پیروز است و نهایتاً شما پیروزید هر چند بر سر شما بکوبند. علم و دانش همواره مورد خشم و نفرت جاهلان بوده و دنیای ظلمت زده نفسانی تاب تحمل حرف حق را ندارد.



کلمات کلیدی : دانشجو، انگلیس، ایران
Share |
-----------------------------------------------------------------------------------------------

جای خالی ولایت؛ ضعف مختار یا مختارنامه

در فرهنگ شیعه آنچه بوته آزمایش بوده و معیار سنجش افراد ولایت پذیری و و لایتمداری است. در طول تاریخ اسلام نیز حتی در دوران نبوی معیار قبولی و مردودی اصحاب همین ولایت پذیری بوده است. عمار، ابوذر، مقداد، سلمان و در اوج آنها حضرت مولی الموالی امیرمؤمنان علی علیه السلام با اطاعت از ولی زمان خود به آن مقامات رسیدند. همچنین در سال های حکومت عدل علوی نیز اطلاعت پذیری و اعتقاد به ولایت بود به کمیل ها، مالک ها و عمارها را ساخت. عباس بن علی نیز با اطاعت از مولای خود امام حسین علیه السلام به آن درجه از ایمان، عبودیت، معنویت و ازادگی رسید و بالأخره بزرگان تشیع همواره با گردش حول ولایت به بزرگی نائل آمدند.

اما این روزها که سریال «مختارنامه» در حال پخش است و در این قسمت های اخیر واقعه جانسوز کربلا به وقوع پیوسته است، جای امام زین العابدین علیه السلام خالی است و از ایشان حتی نامی برده نشده است. در حالی که می دانیم به محض و دمادم شهادت ولی خدا، جانشینی و خلیفه اللهی به امام معصوم بعد منتقل می شود و ولی خدا از همان لحظه علی بن الحسین علیه السلام است. با این وجود ذکری هم از امام بر حق زمان نمی رود و گویی شیعه بی سرور و مولا است و اینگونه کمبودی در ولایتمداری شیعیان به نظر می رسد.

 از طرفی در قسمت اخیر و پس از آزادی مختار از زندان و بهبودی نسبی حال و تدارک کشتار قتله امام حسین(ع)، به وضوح مشاهده شد که مختار بدون اذن و مشورت امام زمان خود تصمیم به ریختن خون یزیدیان گرفت. یعنی خود بر تشخیص خود و بدون مشورت با امام زین العابدین علیه السلام و یا نواب خاص و عام آن حضرت.

به هر حال این ضعف مختار است که در عین شجاعت و سرشار از حب اهل بیت پیامبر صلی الله علیه و آله اینطور تصمیم گرفت یا ضعف مختارنامه، نویسنده و تهیه کننده حرف دیگری است؛ اما آنچه لازم به ذکر است اینکه معیار قیمتگذاری افراد در مذهب شیعه ولایت پذیری و ولایتمداری است و بس.



کلمات کلیدی :
Share |
-----------------------------------------------------------------------------------------------
<      1   2   3   4      >