فتنه از نظر قرآن کریم؛ درسنامه ای از حاج آقای ماندگاری؛ بخش اول - رهپویان
سفارش تبلیغ

فتنه از نظر قرآن کریم؛ درسنامه ای از حاج آقای ماندگاری؛ بخش اول

از نظر قرآن کریم فتنه چیست؟

فتنه آن باطل حق نما است. خیلی ساده عرض میکنم فتنه باطل حق نما است. قرآن سه دسته «اتقوا....» دارد. «اتقوا....» ها یعنی مراقب بودن؛ معمولا جایی گفته می شود که روال طبیعی تشخیص داده نمی شود. لذا دعوت به مراقبت می کند.

قرآن کریم سه دسته تقوا دارد:

1.       یکی مربوط به فتنه و می فرماید «اتقوا الله...»، مراقب خدا باشید، چون خدا با چشم در دیده نمی شود، خدا می روباید، با چشم دل بینید، اگر قرار باشد همین دیدنی ها را با چشم سر بینید منکر خدا را می شوید و متاسفانه امروز یک اتفاق دارد می افتد. ما در خیلی از محاسباتمان خدا رو حساب نمی کنیم، چون خدا را با چشم سر نمی بینیم. اگر بارها گفتیم جبهه ها قشنگ بود چون خدا را حساب می کردند در حساب و کتابهایشان؛

الان در مسائل اقتصادی مان خدا را حساب نمی کنیم. در مسائل ارتباطی مان خدا را حساب نمی کنیم. در مسائل سیاسی خیلی خدا را حساب نمی کنیم. خیلی ساده دارم عرض می کنم؛ اما گاهی وقت ها به اندازه ای که بچه هایمان روی پدر و مادر حساب اقتصادی باز می کنند، روی خدا حساب اقتصادی باز نمی کنند، در حالی که خدا دارایی هایش در مقایسه با پدر و مادر قابل مقایسه نیست، قرآن می فرماید: «ولله خزائن السماوات و الارض»، چون ما انسان ها به روال عادی توی حساب و کتابهایمان خدا را نمی آوریم. قرآن می فرماید: « اتقواالله...» مراقب باشید، فراموشتان نشود.

2.      یک دسته «اتقوا....» مربوط به قیامت است. «اتقو یوما لا تجزی نفسنا عن نفس شیئا » مراقب قیامت باشید. باز قیامت هم نقداً با چشم سر دیده نمی شود، با حواس ظاهری درک نمی شود آن را فراموش می کنیم، قرآن می فرماید: «انهم یرونهوا بعیدا و نراه قریبا »

قیامت معمولاً در حساب و کتاب های ما دخالت نمی کند. همه حساب و کتاب هایمان دنیایی است. برای همین خداوند می گوید مراقب باشید. هست قیامت؛ ببینید یا نبینید قیامت هست. پس قیامت را هم محاسبه کنید. به نفع خودتان است. قیامت هم بارها گفتیم یا پاداش است یا مجازات، یا بهشت است یا جهنم؛ با ادبیات ساده می گویم، هر کس قیامت را ببیند به سمت آنچه ما را به بهشت ببرد می دود، می شود «و السابقون السابقون» یا به سمت آنچه که ما را به جهنم می کشاند فرار می کند، می شود « ففروا الی الله...»

3.      دسته سوم از تقواهای قرآن راجع به فتنه است. می فرماید « واتقوا فتنه لاتصیبن الذین ظلموا منکم خاصه و اعلموا ان الله شدید العقاب» همان قسمت اول آیه را می گویم بپرهیزید از فتنه، این فتنه را قرآن در آیه 27 سوره اعراف کاملاً فرموده است: « یا بنی آدم لایفتننکم الشیطان کما اخرج....»

در سوال دوم اینجا هم به درد ما می خورد. پس ببینید فتنه از دیگاه قرآن معنایش چیست؟ معنایش باطل حق نما است. لذا به راحتی قابل تشخیص نیست که این حق است یا باطل؛ اگر بخواهیم مثال ظاهری بزنیم مثل سکه قلابی.

آنچه که شما به عنوان نماد حق دارید شیطان می آید آن را به عنوان نماد باطل استفاده می کند. از باطلش پوشش حق می دهد « و لاتلسبوالحق بالباطل و لاتکتموا الحق ». شیطان می خواهد حق را بپوشاند. برای اینکه حق را بپوشاند، به حق لباس باطل و به باطل لباس حق می پوشاند. حالا می خواهیم بیاییم در جریان انقلاب خودمان و سال 88 آن را پیاده کنیم.

 

فتنه آن قدر از دیدگاه خدا و قرآن مهم است که در ردیف مراقبت از خدا مراقبت و مراقبت از قیامت، مراقبت از فتنه هم در این ردیف قرار داده می شود، یعنی معلوم می شود همچنان که در جامعه ما و در بشریت امروز متاسفانه غفلت از خدا موج میزند، غفلت از قیامت موج میزند، غفلت از حقیقت فتنه هم موج می زند.

یک نمونه آن را ساده بگوییم. بعد از رحلت و یا به تعبیری شهادت وجود نازنین پیغمبر اکرم(ص) آمدند در سقیفه بنی ساعده فتنه ای کردند که1400 سال است اهل بیت عصمت . طهارت(ع)، علما و مصلحان برای اصلاح آن فتنه تلاش می کنند، اما هنوز نتونسته اند آثار آن را پاک کنند. لذا امام زمان (س ) بیایند با هزینه آن را پاک و اصلاح می کنند. معلوم می شود فتنه به راحتی از بین بردنی نیست.

واقعاً فتنه چیست؟ باطلی است که کاملاً لباس حق پوشیده است. خوب دقت کنید.

 

حق چیست؟ نمادهای حق کدام است؟

1.      خداوند متعال: حق خدا است؛ پس آن باطلی که لباس حق پوشیده چیست؟ بت؛ آن خدای باطلی است که آمده اند به آن لباس حق پوشانده اند. هزاران سال آمار بت پرستان را نتوانسته ایم پایین بیاوریم. تازه چی جلوتر می رویم آمار بت پرستی دارد مدرن می شود. یک زمان مردم چوب و سنگ می پرستیدند، اما الآن بت پرستان مدرن آدم می پرستند. امروز زنان شوهرپرست و مردان زن پرست، پدر و مادران فرزند پرست و فرزندان پدر و مادرپرست شده اند، امروز متأسفانه پول پرست، شهرت پرست کم نداریم، هر چند ظاهر آنها مسلمان است. پس ببینید باطل بتی است که لباس حق و لباس خدا را پوشیده است.

2.      پیامبران: نگاه کنید در طول تاریخ «متنبیان» یعنی آنهایی که ادعای پیغمبری می کنند، هستند که لباس پیغمبری را شیطان به آدم های فاسد پوشانده است. یا نه، آدمی که زمینه فساد دارد مثل سامری که قرآن قشنگ ذکر آن را کرده است.

3.      قرآن کریم: فتنه گران همین قرآن را در جنگ صفین بر داشتند و به عنوان اهرم کوبنده عیله حضرت علی(ع) استفاده کردند.

4.      امام معصوم: دیگر نماد حق امام معصوم است. شما ببنید در هر امتی آمدند امامی امام قلابی درست کردند. ما الآن در عالم تشیع 3 امامی داریم، یعنی 3 تا امام را قبول دارند. امام بعدی یعنی امام زین العابدین(ع) را قبول ندارند. 6 امامی داریم یعنی تا امام صادق(ع) قبول دارند و بعد از ایشان سراغ کس دیگری می روند. 7 امامی داریم و حتی یک امامی هم داریم، یعنی یک امام را قبول دارند و بقیه را قبول ندارند.

اینها آمدند با نمادهای حق چکار کردند؟ لباس باطل را پوشاندند و سراغ دیگران رفتند.

5.      ولایت فقیه: بعد از امام معصوم(ع) ولی فقیه، عالم، مرجع تقلید است. بارها گفته ایم فتنه گران آمدند از این مرجع تقلید و این عالم که یک نماد حق است، یک صورت باطل درست کردند. لذا این گفته کیسینجر را که یک سال بعد از پیروزی انقلاب اسلامی می گوید قابل تأمل است که می گوید انقلاب اسلامی به دست روحانیت آغاز شد و شکست آن هم باید به دست روحانیت باشد.

شما طی این 35 سال که نگاه می کنید. فتنه های بزرگ نقش 2 تا آخوند در آن هست. فتنه و کودتای نوژه که می خواستند همه جا را بزنند، یک مرجع تقلید را با خودشان همراه کردند. تعاریف نداریم، فتنه های دیگر را می بینیم، آخوندها در آن نقش دارند.

امروز یک فتنه بزرگ اختلاف افکنی بین شیعه و سنی است که باز فتنه گران مرجع تقلید را همراه خودشان کرده اند. مثلاً سید صادق شیرازی را به عنوان یک مرجع تقلید در دنیا مطرح می کنند. ولی بعضی ها نمی فهمند که وی دارد چه ضربه ای می زند. فقط یک خبر را شما بدهم. یک خبر که معنی فتنه رو بفهمید . ببینید شیطان دارد کجا سرمایه گذاری می کند.

آمار و ارقامی مربوط به اقبال جوان به اسلام و تعارض ها؛ آنهایی که اهل تحلیل هستند بروند مراجعه کنند ببینند کلام بنده درست است یا نه. در اروپا در آینده ای نزدیک . البته به اذعان خودشان،20 سال آینده سیل اقبال به اسلام دارد. یعنی جوانان اروپایی مثل سیل، اقبال به اسلام دارند.

اما شیطان که آمریکا مظهر شیطان است، اسرائیل مظهر شیطان است، انگلیس مظهر شیطان است، از این طرف نمی توانند جلوی استقبال مردم رو به اسلام بگیرند. گفتند پس چکار کنیم؟ گفتند یک کار بکنیم.

گفتند دو چهره از اسلام در دنیا مطرح است. یکی مربوط به امام شیعیان و حضرت روح الله(ره) است با عنوان و نام اسلام ناب محمدی(ص) است؛ یکی رو هم ما بیاییم درست کنیم به نام اسلام ناب آمریکایی. در شیعه یکی شیعه ناب ولایی است. پس دیگری را شیعه ناب انگلیسی کنیم. از این رو می بینید این جوان اروپایی که علاقمند به اسلام شده است وقتی می رود کلمه «شیعه و سنی» را در اینترنت جستجو می کند، شیعه مسلم را می زند هر چی صفحه می آید خونی مالی است. اما وقتی کلمه «سنی مسلم» را می زند هر چه می آید عبادت و نماز است.

حال شما جای جوان اروپایی باشید کدام را انتخاب می کنید؟ قطعاً نماز و عبادت را انتخاب می کنید. شیطان توسط یک آخوند شیعه و مطرح کار خودش را کرده است. یعنی چه کار کرده؟ هیچ فقی تصویر شیعه اصیل را خراب کرده است. حق را آلوده کرده است. آن چیزی که ما مصداق حق نمی دانیم آمده و آن را برجسته کرده است؛ این یعنی فتنه.

پس فتنه خدا را خراب می کند، پیغمبر خراب می کند، امام را خراب می کند، ولی فقیه را خراب می کند. اگر شما ولی فقیه را مطرح کنید می گویند استبداد فقیه، ولی اگر خودشان مطرح کنند می شوند با تجربه های انقلاب؛ چرا که از شیخ فتنه ولی فقیه می سازند. به عبارتی آنها برای خودشان ولی فقیه دارند اشکالی ندارد، ولی برای ما اشکال دارد. این معنی فتنه است.

بعد خداوند در آیه 27 سوره اعراف می گوید: « یا بنی آدم لایفتننکم الشیطان کما اخرج ابویکم»؛ اگر فارسی بخواهیم معنا کنیم یعنی خیلی قیافه نگیرید، فکر کنید فتنه را می توانید تشخیص بدهید. پدرتان حضرت آدم هم اول نتوانست تشخیص بدهد. بزرگتر از شما هم تشخیص نداد. معمولاً هم در فتنه قرآن می گوید در فتنه کسانی چپ می کنند، ما اگر فتنه را تشبیه به جاده بکنیم یکی تونل یکر گردنه؛ معمولاً کسانی چپ می کنند که خیلی تو دماغشان باد دارند. می گویند ما راه را مثل کف دستمان بلدیم. آنهایی که می گویند ما راه را مثل کف دستمان بلدیم خودشان را بی نیاز از چراغ ولایت می دانند خراب می کنند. معمولا اینها خراب می کنند؛ لذا شما در طول تاریخ نگاه کنید در فتنه ها خواص بیشتر ریزش کرده اند تا عوام.

حضرت آقا در این فتنه فرمودند خواص بی بصیرت. مردم خیلی قشنگند؛ اگر فتنه بشود عمده مردم که بنیان دینی دارند می گویند حالا که گرد و غبار شده، تشخیص سخت شده، ببینیم این ملا چه می گوید؟ آقا چه می گوید؟ پسر پیغمبر چه می گوید؟ این نائب امام زمان(عج) چه می گوید؟ مردم خیلی قشنگند. ولی بعضی ها می خواهند تحلیل کنند، خودشان را ببینید. درست است؟ غلط است؟ اشتباه است؟ چی هست و...؛ این کار را خراب می کند.

پس فتنه عوض کردن نمادهای حق و نمادهای ارزشی با پوشش است؛ یعنی باطل را  پوشش اسلامی و حق برایش درست می کند برای غلط اندازی، برای عوام فریبی؛

نمادهای اصلی را گفتیم؛ توحید، نبوت، امامت، ولایت، قرآن؛ از همین پوشش ها آمدند برای باطل خودشان استفاده کردند.

قدری پایین تر از این نمادهای اصلی، می آیند از پارچه سبز استفاده می کنند. در این مملکت پارچه سبز برای مردم مقدس است، معمولاً در جامعه ما کسی که مادرش سید است به او سید نمی گویند، ولو بعضی مراجع هم بگویند سید؛ ولی از این نماد استفاده می کنند. این نماد برای مردم مقدس است، ببینید اگر کسی خودش ارزش داشته باشد که از این چیزها استفاده نمی کند. از قدیم گفته اند مشک آن است که خود ببوید نه آنکه عطار بگوید، من اگر خودم ارزش داشته باشم نیاز نیست خودم را به این طرف و آن طرف آویزان کنم، به این نماد آویزان کنم، به این شخصیت، به این تاریخ آویزان کنم؛ لذا می بینید به اندازه ای که اصحاب فتنه از انتصابشان به امام حرف زدند از انتصابشان با حضرت آقا حرف نزدند؛ و به چه اندازه ای که اینها از امام خرج نکردند!؟

در حالی که همه می دانیم و خیلی ها قائل اند اگر امام(ره) بود اینها را اعدام می کرد. آقا خیلی با ملاطفت و رحمت با اینها رفتار کردند. به اندازه ای اینها خودشان را آویزان امام(ره) کردند، چرا؟ چون امام برای مردم مقدس است، باطل باید خودش را به حق بچسباند، ببیند طلحه و زبیر که در مقابل علی(ع) کسی دنبالشان راه نمی افتد، باید خودشان را بچسبانند به پیغمبر، لذا می روند یکی را از خانه پیغمبر(ص) می آورند؛ شوخی نیست، در فتنه هم باید بعد از رحلت امام یکی دو سه نفر از خانه همراه خودشان داشته باشند، برای اینکه بتوانند سر مردم را کلاه بگذارند.

ببنید شیطان می آید روی جعفر کذاب سرمایه گذاری می کند، می داند جعفر کذاب پسر امام هادی(ع) است. اگر او را بتواند به این سمت بکشاند، مردم به خاطر پسر امام هادی(ع) بودن، خیلی از آنها می آیند سمت شیطان؛ این معنی فتنه است.

پس فتنه آن باطلی است، آن ضد ارزشی است که لباس حق لباس ازرش را پوشیده است، از آیه دیگر استفاده می کنیم. « و قاسمهما.....» شیطان برای گول زدن حضرت آدم قسم خورد، ولی حضرت آدم فکر کرد که آیا دارد قسم راست می خورد؟ قسم یک نماد ارزشی است. شیطان دروغش را آورد در غالب قسم « و قاسمهما انی لکما لمن الناصحین»؛ شیطان فوق تخصص ظاهرسازی است. شیطان فوق تخصص استفاده از واسطه های ارزشی است. ببینید در فتنه 78 و 88 از خانواده شهید استفاده شد، از آخوند استفاده شد، از آیت الله استفاده شد، از پاسدار استفاده شد، از جانباز استفاده شد، از آزاده استفاده شد، از بیت امام استفاده شد، از نماد سبز و سیادت استفاده شد، هر چی شما نماد ارزشی در این مملکت داشتید اینها هدف باطل خودشان را بردند زیر آن ویترین قایم کردند. برای همین تشخیصش سخت می شود.این معنی فتنه است.

از دیدگاه قرآن فتنه امتحان است. کلمه فتنه یعنی امتحان «أحسب الناس ان یترکوا ان یقولوا آمنا و هم لایفتنون»؛ شما فکر کردید امتحان نمی کنم. امتحان است دیگر این معنی چیستی فتنه بود.

 

چرا فتنه اتفاق می افتد؟

گرایش به حق 3 تا دلیل دارد:

1.      دلیل فطری: « فطرة الله التی فطر الناس علیکم» مردم فطرتشان بالبداهه به حق گرایش دارد. مردم فطرتاً حق را دوست دارند، همه نمادهای حق را  دوست دارند، مردم فطرتاً خدای یگانه را دوست دارند، اصلاً شرک را دوست ندارند. البته ما به خاطر عوارض اجتماعی ما داخل شرک می افتیم. آیه قرآن را دقت کنید «فاذا رکبوا فی الفلک دعواالله مخلصین له الدین»؛ همین که می نشینند داخل کشتی دریا به تلاطم می افتد همه می گویند خدا. خیلی ارزش دارد، ولی همین که پایشان به خشکی می رسد مشرک می شوند. پس فطرت ها حق طلب است.

فطرت حق طلب و باطل گریز است. فطرت باطل را دوست ندارد، ظلم را دوست ندارد، هیچ آدمی با فطرت پاک ظلم را دوست ندارد. لذا شما می بینید می گویند حرف راست را از بچه بشنوید؛ بچه اگر کسی تحریکش نکند راحت دورغ پدر و مادر را لو می دهد، چون بچه فطرتاً از دورغ بدش می آید. ما هستیم که بچه را استاد دروغگویی بار می آوریم. یعنی می گوییم بچه، بعضی وقت ها دروغ لازم است! برای همین است که پیغمبر بچه ها را دوست داشتند چون فطرتشان نزدیک بودند، پس فطرت حق طلب و باطل گریز است.

2.      عقل: عقل حق طلب و باطل گریز است، عقل با فطرت فرق دارد؛ اول ما خلق الله العقل. عقل حق را دوست دارد. لذا امام صادق(ع) فرمودند: العقل ما عبد به الرحمن و اکتسب به الجنان» عقل حق را دوست و باطل را دوست ندارد.

3.      سعادت: مردم اگر به سعادت فکر کنند چیزی جز حق را انتخاب نمی کنند. یعنی سعادت هم حق طلب است و هم باطل گریز.

این سه تا یعنی فطرت، عقل، سعادت در حقیقت سه جلوه یک دلیل هستند.

مردمی که فطرت دادند، عقل دارند و سعادت را می خواهند باید دنبال حق باشند و دنبال باطل نباشند، باید دنبال معروف باشند، دنبال منکر نباشند.

 



کلمات کلیدی : فتنه از نظر قرآن کریم؛ درسنامه ای حاج آقای ماندگاری؛ بخش اول
Share |
-----------------------------------------------------------------------------------------------