چند صدایی مجلس درباره سوال از رئیس جمهور - رهپویان
سفارش تبلیغ

چند صدایی مجلس درباره سوال از رئیس جمهور

 

چند هفته ای از طرح سوال از رئیس جمهور می گذرد و افرادی همچون علی مطهری تلاش های بسیاری برای به ثمر رسیدن آن انجام دادند و در نهایت چهارشنبه گذشته با امضای 102 نماینده مجلس به هیات رئیسه تقدیم شد اما در چند روز گذشته خبر های زیادی از پس گرفتن امضا ها و انصراف نمایندگان به گوش می رسد.سوال از رئیس جمهور که قرار بود حول مسائل اقتصادی و بازار ارز بچرخد بعد از اتفاقات بازار بجای رنگ اقتصادی به یک بازی سیاسی تبدیل شد و نمایندگانی با آن مخالفت کردند هر چند علی مطهری می گوید:«تنها 3 نفر امضایشان را پس گرفته اند» اما خبرها حاکی از آن است که اختلافات زیادی بر سر این موضوع وجود دارد.

علی لاریجانی که عموم سوال کنندگان از اطرفیان وی در رهروان هستند هنوز در کم کردن تنش های سیاسی تلاشی نکرده است و در خصوص سوال از رئیس جمهور هم می گوید: صلاحدید را باید نمایندگان تشخیص دهند، هیات رئیسه نمی تواند به جای نمایندگان صلاح اندیشی کند، حرف ها و نظرات شخصی نمایندگان مهم است.

رئیس مجلس با بیان اینکه مجلس مانند قوه مجریه نیست که هیات رئیسه ابتدا تشخیص داده و بعد دستور دهد، گفت: مصلحت اندیشی ها درون پارلمان انجام می شود لذا اگر نمایندگان تشخیص شان سوال از رئیس جمهور باشد هیات رئیسه وظیفه اش است طبق آئین نامه به کمیسیون تخصصی ارجاء دهد.

از طرفی حداد عادل می گوید: ما علاقه‌مندیم سوال منتفی شود. وی ادامه داد: آقای مطهری نظر خودشان را گفتند و فراکسیون [اصولگرایان] هم نظر خودش را دارد، آقای مطهری عضو فراکسیون ما نیستند.

رییس فراکسیون اصولگرایان مجلس نطر خود و همراهانش در این فراکسیون را بر منتفی شدن سوال دانشت و افزود: ما به عنوان فراکسیون سوال از رییس‌جمهور را مفید و به مصلحت کشور نمی‌دانیم.

از طرف دیگر اخباری نیز مبنی بر رایزنی رهروانی ها با فراکسیون اصولگرایی مطرح شد که حداد در این باره گفت: ما علاقه‌مند به رایزنی با فراکسیون رهروان در این زمینه هستیم؛ آنها به عنوان فراکسیون در این رابطه اظهارنظر نکردند، اما ما مایلیم آنها هم اظهارنظر کنند و موضع‌شان را به عنوان فراکسیون بگویند که آیا موافق با طرح هستند یا خیر؟

حدادعادل با بیان اینکه ما علاقه‌مندیم با فراکسیون رهروان ولایت جلسه‌ای در این رابطه داشته باشیم ادامه داد: البته دعوت رسمی از آنها نکردیم ولی از آقای ابوترابی خواستیم که ایشان سعی کنند فراکسیون رهروان هم برای منتفی شدن سوال اقدام کنند،‌اگرچه از پاسخ آنها خبری ندارم.

اما امروز مواضع حداد و همراهنش باصدور بیانیه ای رسما اعلام شد. فراکسیون اصولگرایان مجلس در این بیانیه آورده است: فراکسیون اصولگرایان در عین حال که طرح سوال از رئیس‌جمهور و وزرا را از اختیارات مسلم نمایندگان می‌داند معتقد است این اقدام نمایندگان، به ظن قوی کمکی به حل مشکلات موجود نمی‌کند، بلکه می‌تواند تنش‌زا و التهاب آفرین باشد و به نوبه خود موجب آثار منفی شود.

در این بیانیه با اشاره به سخنان رهبر معظم انقلاب اسلامی در سفر خود به خراسان شمالی که صریحاً فرموده‌اند: «در مدت باقیمانده تا انتخابات همت همه مسئولان بر حفظ آرامش و اجتناب از جنجالی شدن فضای سیاسی کشور متمرکز باشد.» به تجربه سوال قبلی از رئیس‌جمهور اشاره کرده و گفتند: این احتمال را تقویت شده که طرح سوال از رئیس‌جمهور فضا را غبار‌آلود و جنجالی خواهد کرد.

از طرفی توکلی نیز ضمن احترام به حق نمایندگان برای سوال از رئیس جمهور؛ این کار را به صلاح ندانسته است و به نمایندگان پیشنهاد کرد به جای سوال  از رئیس جمهور؛ تخلفات وی را بر اساس ماده 233 آیین نامه در کمیسیون ها بررسی کنند و با ارائه گزارش به صحن علنی این تخلفات با رای نمایندگان به قوه قضائیه ارسال شود.

علی مطهری که پیگیر اصلی سوال از رئیس جمهور است در حاشیه جلسه صبح امروز  مجلس در جمع خبرنگاران، اظهار داشت: تاکنون سه نفر امضای خود را از سوال از رییس‌جمهور پس گرفتند، اما شش نفر هم به جمع سوال‌کنندگان اضافه شدند؛ بنابراین فکر نمی‌کنم سوال از رییس‌جمهور منتفی شود.

طراحان اصلی سوال از رئیس جمهور که دیروز جلسه گذاشته بودند با تمام مخالفت ها و تاکیداتی که رهبری بر حفظ آرامش وضع داخلی داشتند؛ بر اقدام خود مبنی بر سوال از رئیس جمهور پافشاری کردند.

این نماینده که به گفته خبرگزاری مهر نخواسته اسمش فاش شود گفته است:« در این جلسه تاکید شد که تصمیم به سوال از رئیس جمهور فراکسیونی نیست و سخنان اخیر مقام معظم رهبری درباره پرهیز از جنجال ناظر به حق قانونی نمایندگان در سوال از رئیس جمهور نبود.»

جریان های خارج از مجلس نیز ظاهرا با سوال از رئیس جمهور موافق نیستند و آن را در جهت تنش های سیاسی می دانند. آریا منش؛ عضو شورای مرکزی حزب موتلفه با اشاره به اینکه همیشه باید معایب  و مزایای یک اقدام را بسنجیم؛ می گوید: طرح سوال مشکلی را حل نخواهد کرد و این نوع طرح سوالات صرفا منجر به کشمکش میان دو قوه می شود.

وی تصریح کرد: توجه به توصیه رهبر انقلاب مبنی بر تعامل و تفاهم بیشتر میان قوا و احترام به قانون می تواند مشکل گشا باشد.

برخلاف نظر مطهری؛ حسین‌علی حاجی‌دلیگانی از نامه رسمی چند تن از اعضای فراکسیون اصولگرایان به رئیس مجلس جهت اعلام انصراف از طرح سوال از رئیس جمهور و احتمال از حد نصاب افتادن این طرح خبر داد و گفت: فراکسیون اصولگرایان با طرح سوال از رئیس‌جمهور در این مقطع موافق نیست چرا که تجربه سوال از رئیس جمهور در اواخر سال گذشته باخت ـ باخت بود، به این معنی که هیچ کدام از طرفین نتوانستند به نتیجه مطلوب دست‌ یابند.

وی خاطر‌نشان کرد: آقایان نوباوه و نادران از جمله نمایندگانی بودند که از طرح سوال از رئیس جمهور انصراف دادند.

با تمام تنش هایی که سوال از رئیس جمهور در مجلس بوجود آورده است احتمال کمتر شدن تعداد سوال کنندگان و خارج شدن این موضوع از دستور کار نمایندگان مجلس می رود.

خبرنامه دانشجویان ایران

 



کلمات کلیدی : چند صدایی مجلس درباره سوال از رئیس‌جمهور
Share |
-----------------------------------------------------------------------------------------------