مشایی چگونه صاحب دانشگاه شد - رهپویان
سفارش تبلیغ

مشایی چگونه صاحب دانشگاه شد

گزارش فارس از یک اقدام مشکوک؛

خبرگزاری فارس: در حالی مجوز تأسیس یک دانشگاه به اسفندیار رحیم ‌مشایی رئیس‌دفتر رئیس‌جمهور اعطا شده که سؤالات و ابهامات فراوانی در این زمینه وجود دارد. به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری فارس، صبح امروز خبرگزاری فارس از اعطای مجوز تأسیس یک دانشگاه به اسفندیار رحیم‌مشایی رئیس‌دفتر رئیس‌جمهور خبر داد و نوشت که این مجوز از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی اعطا شده است.

دقایقی بعد حسنی مدیرکل دفتر گسترش آموزش عالی وزارت علوم در مصاحبه‌ای با یکی از خبرگزاری‌های کشور اعطای مجوز را تأیید کرد اما حسن غفوری فرد رئیس هیأت نظارت و بازرسی شورای عالی انقلاب فرهنگی خاطرنشان کرد که اعطای مجوز راه‌اندازی دانشگاه "جامع بین‌المللی ایرانیان " از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی انجام نشده و این موضوع در هیأت نظارت و بررسی شورای عالی پیگیری می‌شود.
بنابر این گزارش، در حالی که از دهه 70 تأسیس مؤسسات آموزش عالی غیردولتی غیرانتفاعی باید بر اساس مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی باشد، حسن‌غفوری‌فرد رئیس هیأت نظارت و بازرسی شورای عالی انقلاب فرهنگی تأکید می‌کند که آئین‌نامه شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره تأسیس مؤسسات غیرانتفاعی تجدیدنظر شده و اختیار اعطای مجوز به موسسات غیردولتی و غیرانتفاعی به وزارت علوم و بهداشت داده شده است و اکنون این وزارتخانه‌ها مستقیماً مجوز صادر می‌کنند.
البته غفوری‌فرد در قسمتی از گفت‌وگوی خود اعلام می‌کند که تأسیس دانشگاه‌های غیرانتفاعی زیر نظر شورای عالی انقلاب فرهنگی نیست و این در حالی است که وی در قسمت دیگری از سخنان خود بیان می کند که تأسیس دانشگاه "جامع بین‌المللی ایرانیان " در هیأت نظارت و بررسی شورای عالی پیگیری می‌شود.
از سوی دیگر براساس اعلام مسئولان وزارت علوم صاحب امتیاز دانشگاه "جامع بین‌المللی ایرانیان " شورای عالی امور ایرانیان خارج از کشور است در حالی که مشخص نیست چگونه نهادی دولتی می‌تواند صاحب امتیاز مؤسسه‌ای غیردولتی-غیرانتفاعی شود.
* صدور مجوز تأسیس کلیه رشته‌ها در تمام مقاطع برای دانشگاه مشایی
همچنین از سوی دیگر در شرایطی که راه‌اندازی هر رشته تحصیلی نیازمند تعداد مشخصی هیأت علمی و تامین امکانات لازم آموزشی و طی زمانی خاص است، وزارت علوم با صدور مجوزی به امضای حسین نادری‌‌منش معاون آموزشی وزارت علوم با راه‌اندازی بلاقید و شرط کلیه رشته‌های تحصیلی در کلیه مقاطع تحصیلی در دانشگاه غیردولتی جامع بین‌المللی ایرانیان موافقت کرده است.
نادری‌منش در این نامه به شماره (81288/22 به تاریخ 27 بهمن 89) اسفندیار رحیم‌مشایی را با عنوان "رئیس هیأت امنای دانشگاه جامع بین‌المللی ایرانیان " مخاطب قرار داده است.
بدین ترتیب دانشگاه غیردولتی جامع بین‌المللی ایرانیان در بدو تاسیس خواهد توانست هر رشته تحصیلی حتی در مقطع دکتری را راه‌اندازی و در آن اقدام به پذیرش دانشجو بدون کنکور کند!
بر اساس ضوابط موجود وزارت علوم، راه‌اندازی رشته تحصیلی در مقطع دکتری حداقل نیازمند 8 سال فعالیت آموزشی در همان رشته و دایر بودن مقاطع تحصیلی قبلی آن رشته (کارشناسی و کارشناسی ارشد) است.
لازم به توضیح است که راه‌اندازی یک رشته تحصیلی در مقطع کارشناسی ارشد نیازمند حداقل 5 سال فعالیت آموزشی و داشتن دو دوره فارغ‌التحصیل مقطع کارشناسی در همان رشته و داشتن هیأت علمی با مرتبه دانشیاری است.
همچنین موسسات آموزش عالی برای راه‌اندازی رشته تحصیلی در مقطع دکتری، بایستی حداقل دو دوره فارغ‌التحصیل در مقطع کارشناسی ارشد همان رشته و هیأت علمی با مرتبه استادی مورد تأیید هیأت ممیزه وزارت علوم باشند.



کلمات کلیدی :
Share |
-----------------------------------------------------------------------------------------------