تلفن همراه رئیس جمهور آزاد شد - رهپویان
سفارش تبلیغ

تلفن همراه رئیس جمهور آزاد شد

بر خلاف بسیاری از اما و اگرها و شایعه‌ها درباره ممنوعیت پخش «‌تلفن همراه رئیس‌جمهور‌»، اکران این فیلم سینمایی از روز چهارشنبه هفته جاری در 40 سالن سینمایی آغاز خواهد شد؛ اثری که از آن در آستانه انتخابات ریاست جمهوری می‌توان به عنوان یکی از سیاسی‌ترین سکانس‌های طنز تومار‌ سینمای ایران در سال‌های اخیر یاد کرد. این فیلم در تهران با 20 سالن سینمایی و در شهرستان نیز با 15 سالن سینمایی همزمان روی پرده می‌رود، اما دلیل اشغال بودن «‌تلفن همراه رئیس‌جمهور‌» در یک سال و اندی که از ساخت آن می‌گذرد، چیست؟ تلفن همراه رئیس‌جمهور آزاد شد

پایان انتظار یک فیلمنامه 5/7 ساله 
«تلفن همراه رئیس‌جمهور‌» را در آستانه انتخابات ریاست جمهوری می‌توان نقطه عطفی برای یک سینمای سیاسی آغشته به طنز تلخ دانست. این فیلم به مدت شش سال در گرفتن پروانه ساخت از اداره کل نظارت و ارزشیابی معاونت سینمایی سابق ناکام مانده بود. وقتی فیلم در سی‌امین جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمد، بسیاری از آن به عنوان فیلمی توهین‌آمیز علیه رئیس‌جمهور یاد کردند. حتی مدتی بعد به گوش رسید که نهاد ریاست جمهوری برای جلوگیری از اکران این فیلم در سینماها به خرید حق پخش و مالکیت آن از تهیه‌کننده رو آورده است، اما حالا همه چیز گویای اکران سینمایی «‌تلفن همراه رئیس‌جمهور‌» از روز چهارشنبه و همزمان با جشن بزرگداشت فردوسی در ورزشگاه آزادی است؛ جشنی که بسیاری از آن به عنوان یک حرکت تبلیغاتی دیگر دولت یاد می‌کنند. آیا «‌تلفن همراه رئیس‌جمهور‌» نیز یک فیلم تبلیغاتی است یا یک ضد تبلیغ؟ 

پشت خط تلفن همراه رئیس‌جمهور کیست؟ 
«تلفن همراه رئیس‌جمهور‌» فیلمی به کارگردانی علی عطشانی و تهیه‌کنندگی محسن علی اکبری است. مدتی بر سر اکران شدن یا نشدن «‌تلفن همراه رئیس‌جمهور‌» حرف و حدیث‌هایی مطرح بود و این فیلم در کنار فیلم‌های دیگری چون «‌برف روی کاج‌ها‌»، «‌گشت ارشاد‌» و «‌زندگی خصوصی‌» روی موج اخبار و حواشی، بالا و پایین می‌رفت. فیلم درباره خانواده‌ای گیلانی است. تمام دار و ندار قربانعلی، مرد سرپرست خانواده با بازی مهدی هاشمی از دنیا وانتی است که از آن برای حمل و نقل استفاده و خرجی خانواده کم‌درآمد خود را از این مسیر تأمین می‌کند. مسیر زندگی آرام و ساده این خانواده گرم و دوست داشتنی هنگامی دگرگون می‌شود که قربانعلی تصمیم می‌گیرد برای تلفن همراه جدید خود سیم‌کارتی تهیه کند. 
او از مردی آراسته و نسبتاً‌ مشکوک سیم کارتی را به قیمت مناسب خریداری می‌کند و داستان پس از خرید این سیم‌کارت وارد مسیر تازه و مهیجی می‌شود. از قضا این سیم‌کارت متعلق به رئیس‌جمهور کنونی ایران است که در فیلم هیچ اسمی از او برده نمی‌شود اما از تلویزیون روشن خانه صدای سخنرانی محمود احمدی نژاد به گوش می‌رسد. تماس‌های پشت سر هم مردم سختی‌کشیده‌ای که به تصور پشت خط بودن شخص رئیس‌جمهور درخواست‌های خود را از او مطرح می‌کنند در ابتدا تنها طفره رفتن و انکار و اما در ادامه دلداری دادن‌های قربانعلی به مردم پشت خط و سرانجام حتی پاسخگویی او در مقام رئیس‌جمهور به مردم را در پی دارد. داستان تا جایی پیش می‌رود که قربانعلی ساده دل برای کمک به زنی رنج کشیده خود را به عنوان نماینده رئیس‌جمهور معرفی کرده و به رغم دشواری‌های زندگی وانتش را در راه کمک به او می‌فروشد. داستان فیلم در ادامه با پیچ و خم‌های دیگری دنبال می‌شود و قربانعلی دیگر توان مالی برای پاسخگویی و کمک به مردم را ندارد. او در پایان خسته و رنجور از وضع حاضر دچار مالیخولیای ذهنی شده و راهی تیمارستان می‌شود. 
توهین یا تبلیغ؟ 
اکنون «‌تلفن همراه رئیس‌جمهور‌» تبلیغ باشد یا یک ضد تبلیغ در آستانه انتخابات ریاست جمهوری روی پرده می‌رود. از پیش گمان می‌رفت که «‌تلفن همراه رئیس‌جمهور‌» با اصلاحاتی وارد چرخه اکران شود. از جمله اصلاحاتی که پیشتر نیز احتمال داده می‌شد، سکانس پایانی فیلم بود که در آن شخصیت اول فیلم در حال سوار شدن بر اورژانس تیمارستان در حالی که پوششی مشابه پوشش معروف رئیس‌جمهور کنونی کشور را بر تن دارد، ژستی چون او را به خود می‌گیرد، دستی تکان می‌دهد و لبخند زنان سوار آمبولانس می‌شود. این سکانس پیشتر برای أخذ پروانه ساخت فیلم جایگزین سکانس دیگری شده بود که در آن پرستار در آمبولانس را باز می‌کند و می‌گوید: «‌بفرمایید آقای رئیس‌جمهور‌» ! پس از اکران «‌تلفن همراه رئیس‌جمهور‌» در سی امین جشنواره فیلم فجر، بسیاری از منتقدان و اهالی رسانه که از سالن‌های سینما بیرون می‌آمدند به رغم ظواهر امر، این فیلم را تبلیغی برای رئیس‌جمهور می‌دانستند. توجیه آنها سکانس پایانی فیلم و نیز ادعایشان این بود که یک شخص عادی در مواجهه با مسئولیت‌ها و انتظاراتی که مردم از رئیس‌جمهور دارند، سرانجام دچار جنون می‌شود و این حکایت از مسئولیت‌‌های دشوار یک رئیس‌جمهور دارد، اما از سوی دیگر برخی در نشست نقد و بررسی پس از نمایش آن در جشنواره فجر این نقد را به فیلم وارد کردند که «‌تلفن همراه رئیس‌جمهور‌» تصویر یک انسان روان پریش را از رئیس‌جمهور به نمایش می‌گذارد. 
برخی نیز اعتقاد داشتند که این فیلم داستان مینی‌مالیستی و ساده دارد و گفت و گو نویسی‌هایش تحت‌تأثیر حوادث دوران انتخابات صورت گرفته است. با این وجود محسن علی‌اکبری، تهیه‌کننده فیلم گفته است که «‌تلفن همراه رئیس‌جمهور‌» با توجه به موضوعی که دارد می‌تواند شور و شوق بیشتری به مردم برای حضور در انتخابات ببخشد و اینکه فیلم با فضای جامعه سنخیت دارد، باید دید مردم درباره این فیلم چه قضاوتی می‌کنند.



کلمات کلیدی : تلفن همراه رئیس‌ جمهور آزاد شد
Share |
-----------------------------------------------------------------------------------------------