تحلیل جالب یک اندیشکده صهیونیستی درباره پیشرفتهای سایبری ایران - رهپویان
سفارش تبلیغ

تحلیل جالب یک اندیشکده صهیونیستی درباره پیشرفتهای سایبری ایران

 

خبرنامه دانشجویان ایران: یک اندیشکده صهیونیستی با بررسی قابلیت‌های سایبری ایران و سپاه پاسداران معتقد است که ایران به یکی از پیشرفته‌ترین کشورها در زمینه جنگ سایبری، تبدیل خواهد شد.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ اندیشکده صهیونیستی «مطالعات امنیت ملی» در مقاله‌ای با عنوان «جنگ سایبری ایران» به قلم «گابی سیبونی»، رئیس برنامه جنگ سایبری در «موسسه مطالعات راهبردی امنیت ملی» و «کروننفلد»، دستیار این برنامه، می‌نویسد: در بیانیه اخیر وزیر دفاع رژیم صهیونیستی «لئون پانتا» در مورد نیاز به مقابله با جنگ سایبری ایران علیه اهداف آمریکایی، پیشرفت‌های دو سال اخیر راجع به فعالیت گسترده ایران جهت ایجاد قابلیت‌های دفاعی و تهاجمی سایبری را مورد تاکید قرار می‌دهد.

این اندیشکده در این مقاله با ابراز ترس از قدرت سایبری ایران می گوید: «مبارزه سایبری بزرگ به وسیله ایران، هم برای حمله به اهداف مختلف در تلافی تحریم‌های تحمیلی علیه آن و دفع حملات سایبری متوجه آن، ظاهرا در جریان است.»

*لفاف تکنولوژیکی ایران جهت مقابله با حملات سایبری

این مقاله در ابتدا به توسعه تکنولوژی ایران در این زمینه اشاره می کند و می گوید: «برای توسعه و اجرای راهبردی برای عملیات در فضای مجازی تلاش می‌کند. رویکرد رهبر معظم انقلاب ایران به فرصت‌ها و خطرات ذاتی فضای سایبر، که در بیانیه مارس 2012 خود در خصوص تاسیس شورای عالی فضای مجازی منعکس شد، محوریت این موضوع را در ایران نشان می‌دهد.

این ادیشکده موضع دفاعی ایران در فضای سایبری  را تلاش برای تحقق دو هدف عمده می داند که آنها را اینگونه توضیح می دهد: «اول، ایجاد «لفاف تکنولوژیکی» که از زیرساخت‌های مهم و اطلاعات حساس در مقابل حملات فضای مجازی نظیر ویروس «استاکس‌نت» که به برنامه غنی‌سازی اورانیوم ایران آسیب وارد کرد، محافظت خواهد کرد و دوم، توقف و خنثی کردن فعالیت سایبری عناصر ضدانقلاب، که برای آنها فضای مجازی، سکوی مهمی جهت برقراری ارتباط، انتشار اطلاعات و سازماندهی فعالیت‌های ضدایرانی است.

این تحقیق ایجاد شبکه اینترنت ملی را تلاشی برای ایجاد شبکه ارتباطی مستقل جداگانه در این زمینه می داند.

*اقدامات ایران جهت تحقق اهداف راهبردی خود

اما در روی دیگر سکه موضع تهاجمی جمهوری اسلامی در فضای سایبری مطرح است که اندیشکده صهیونیستی «مطالعات امنیت ملی» آن را بر قاعده جنگ نامتقارن، می داند. این اندیشکده می گوید: «ایران، جنگ فضای مجازی را مثل سایر تاکتیک‌های دیرینه نامتقارن نظیر جنگ چریکی، ابزاری کارآمد برای وارد کردن آسیب جدی به دشمن قلمداد می‌کند.

همچنان که رهبر معظم انقلاب در خصوص پاسخ به حملات دشمنان در همان سطح تجاوز دشمنان خبر دادند؛ این اندیشکده تحلیل کرد که «در صورت تشنج بین ایران و غرب، هدف ایران احتمالا راه‌اندازی حمله سایبری علیه زیرساخت‌های مهم ایالات متحده و متحدین آن، از جمله زیرساخت‌های انرژی، موسسات مالی، سیستم‌های حمل و نقل و زیرساخت‌های دیگر، خواهد بود.»

*شبکه گسترده موسسات تحقیقاتی آموزشی و دانشگاهی ایران

این اندیشکده پیشرفت های فن آوری ایران را خیره کننده دانست و گفت: «این کشور دارای شبکه گسترده‌ای از نهادهای تحقیقاتی آموزشی و دانشگاهی است که با فن‌آوری اطلاعات، مهندسی کامپیوتر، مهندسی الکترونیک و ریاضیات سر و کار دارند. به علاوه، دولت در نهاد خود مرکز تحقیقاتی مخابرات، بخش تحقیقاتی و حرفه‌ای وزارت ارتباطات و [فن‌آوری] اطلاعات عمل می‌کند. این نهاد گروه‌های تحقیقاتی پیشرفته‌ای را در زمینه‌های مختلف، از جمله امنیت اطلاعات، آموزش داده و اداره می‌کند. »

*قرارگاه دفاع سایبری و مرکز امنیت اطلاعات «ماهر»

این اندیشکده به قدرت سایبری ایران با توجه به شبکه های متصل و ریشه دار در وزارتخانه ها و نهاد کشور اشاره می کند و می گوید: «گروه فضای مجازی ایران که ماهیت دفاعی دارد مرکز امنیت اطلاعات «ماهر» است که تحت حمایت وزارت ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات عمل می‌کند. این مرکز مسئول اداره گروه‌های پاسخ سریع، در صورت اضطرار و حملات سایبری، است. » اخیرا وزیر ارتباطات از دفاع ایران در برابر 14000 حمله سایبری روزانه توسط مرکز دفاع سایبری کشور خبر داده بود.

اما این مقاله به پلیس امنیت اخلاقی فضای مجازی نیز اشاره کرده است و در مورد «فتا» می گوید:«ایران دارای کمیته‌ای نیز برای شناسایی سایت‌های غیرمجاز است. «فتا» واحد پلیس فضای مجازی است که علاوه بر برخورد با جرایم اینترنتی، بر کافی‌نت‌های سراسر کشور و استفاده اخلاقی از اینترنت ایران نظارت و کنترل دارد.»

*قابلیت‌های سایبری سپاه پاسداران انقلاب اسلامی

اما نکته حایز اهمیت این تحقیق ترس غربی ها از قدرت سایبری سپاه پاسداران است. این اندیشکده می نویسد:«تصویر قابلیت‌های تهاجمی فضای مجازی ایران وضوح کمتری دارد. بدیهی است قابلیت‌های سپاه پاسداران، در میان قابلیت‌های دیگر، با توان تولید نرم افزار های مقابله و تهاجمی قوی، توسعه قابلیت‌های مسدود کردن شبکه‌های ارتباطات رایانه‌ای و ابزارهای نفوذ به رایانه‌ها جهت جمع‌آوری اطلاعات و توسعه ابزارهایی با سازکار عمل تاخیری یا سازکار مرتبط با کنترل سرورها، ایران را به یکی از پیشرفته‌ترین کشورها در زمینه جنگ سایبری، تبدیل می‌کند.»

این مقاله همچنین به قدرت سپاه در هک سایت های مخرب اشاره می کند و می گوید: « سپاه پاسداران قدرت فوق العاده ای در هک سایت های مخرب دارد و به راحتی می تواند در برابر دشمنان نظام جمهوری اسلامی عمل کند. »

*فعالیت سایبری «آشیانه» و توسعه قابلیت‌های پیشرفته‌تر سایبری

همچنین در این مقاله به گروه امنیت دیجیتالی «آشیانه» اشاره شده است. این اندیشکده این گروه را که آنها را «مدافعان ایدئولوژی جمهوری اسلامی ایران» می خواند جزو قوی ترین گروه های سایبری جهان معرفی می کند و می نویسد: « این گروه می تواند به راحتی به شبکه های اطلاعاتی جهان نفوذ کند و بر آنها تاثیر بگذارد»

?حمله سایبری به «آرامکو» عربستان و «راس گاز» قطر? 

هر چند رئیس سازمان پدافند غیر عامل کشور، ادعاهای غربی‌ها مبنی بر حمله ایران به سایت‌های بانکی آمریکا را رد کرده است اما این اندیشکده می گوید: «هک سایت های بانکی آمریکا که دارای ضریب امنیت بسیار بالایی هستند را تنها از سوی هکر های ایرانی بر می آید»

*پیشرفت‌های سایبری ایران، همانند برنامه هسته‌ای مورد توجه نه تنها اسرائیل بلکه بسیاری از کشورهای دیگر است

در پایان این مقاله ضمن توجه مجدد بر پیشرفت سایبری ایران از سوی اسرائیل این را محدود به این رژیم نمی داند و می گوید: «تمرکز فعالیت فضای مجازی ایران علیه اسرائیل و سایر کشورهای غربی مستلزم آرایش‌های دفاعی متناسب، در وهله اول جدیدترین اصل دفاع سایبری، است. آزمودگی مهاجمان، دفاع اطلاعاتی و نیز عمومی را ایجاب می‌کند. نظر به پیشرفت‌های ایران، اسرائیل باید مساله فعالیت سایبری ایران را در میان بالاترین اولویت‌های اطلاعاتی خود قرار دهد تا تدارکات پیشرفته را شناسایی کرده و بتواند در فضای سایبری در مقابل جمهوری اسلامی دوام بیاورد. البته این محدود به اسرائیل نمی شود و بسیاری از دشمنان ایران از این مسئله ترس دارند.»

 



کلمات کلیدی : تحلیل جالب یک اندیشکده صهیونیستی درباره پیشرفت‌های سایبری ایران
Share |
-----------------------------------------------------------------------------------------------