الیوم استعمال گوگل... - رهپویان
سفارش تبلیغ

الیوم استعمال گوگل...

تحریم گوگل؛ پاسخی در مقابل اهانت به ساحت پیامبر اعظم(ص)

 در حالیکه حرکت خوجوش و مردمی تحریم دوروزه گوگل در روز اول ار سوی بسیاری از کاربران این سایت در حال اجرا بود، خبر فیلتر کردن این سایت و سرویس ایمل آن یعنی جی میل که کاربران بسیاری دارد، موجب شگفتی کاربران شد. 

جی میل ناخواسته مسدود شده است
عضو کارگروه تعیین مصادیق فیلترینگ دلیل مسدودشدن سرویس پست الکترونیک گوگل را مشکل فنی در تفکیک دو سرویس جی میل و یوتیوب عنوان کرد و گفت: جی میل ناخواسته مسدود شده است. دکتر محمدرضا آقامیری  به تشریح دلایل عدم دسترسی کاربران ایرانی به سرویس های گوگل از جمله جی میل پرداخت و تاکید کرد که ارتباط چندانی میان محدودیت دسترسی به جی میل با اتفاقات اخیر در زمینه محکومیت فیلم موهن وجود ندارد.



تفکیک جی میل از یوتیوب ممکن نیست 
عضو کارگروه تعیین مصادیق فیلترینگ کشور گفت: اخیرا موتور جستجوی گوگل برای دور زدن سیستم فیلترینگ ایران از پروتکل جدید https استفاده کرده است که یوتیوب و جی میل از طریق این پروتکل قابل رویت هستند براین اساس سیستم فیلترینگ ما برای فیلتر شبکه یوتیوب به صورت تفکیک شده نمی تواند عمل کند.
وی با بیان اینکه تا پیش از این یوتیوب بر یک پروتکل مجزا از جی میل پیاده سازی شده بود و به همین دلیل امکان فیلتر آن به صورت مجزا از دیگر سرویسهای گوگل وجود داشت، خاطرنشان کرد: هم اکنون این سرویس از طریق گوگل قابل رویت است و برای آنکه بتوانیم آن را مسدود کنیم با مشکل فنی مواجه شده ایم؛ براین اساس ما مجبور شدیم برای جلوگیری از نشر ابتذال و نشر موارد مستهجن که فرزندان ما را در خطر می اندازد این دو سرویس را که بر یک پروتکل پیاده سازی شده اند، با هم مسدود کنیم.

وقتی 124 سال پیش در سال 1309 هجری میرزای شیرازی مرجع عام شیعیان فتوای حرمت تنباکو را به شرح زیر صادر کرد: «بسم‌الله الرحمن الرحیم، الیوم استعمال تنباکو و توتون بِأَیِ نحوٍ کان در حکم محاربه با امام زمان علیه‌السلام است. حرره الاقل محمدحسن الحسینی.» مردم از همه اصناف، و حتی اقلیت‌های مذهبی مبارزه سیاسی علیه قرارداد قاجاریه با بریتانیا را یک وظیفه شرعی و تکلیفی الهی دانستند و قلیان‌ها را شکسته و توتون و تنباکو را به آتش کشیدند. حرم‌سرای ناصرالدین‌شاه نیز از استعمال دخانیات پرهیز کردند. انیس‌الدوله، سوگلی ناصرالدین‌شاه دستور جمع‌آوری قلیان‌ها را صادر نمود. دولت استعمارگر آنروز یعنی انگلستان حساب کار دستش آمد. و نقش دین در زندگی مردم مسلمان را به چشم دیدند. از آنروز تاکنون بارها این غیرت مسلمانی محک خورده و از سلمان رشدی مرتد تا تری جونز هتاک هزینه توهین به مقدسات اسلامی را پرداخته اند. اما امروز که سفیهان دیگری به خاکپاشی به خورشید رحمه للعالمین پرداخته اند بستر گسترش آن فضای مجازی و دنیای اینترنت است که مدیران آن باز هم به بهانه آزادی بیان از مقابله با هتاکان خودداری می کنند. و نوبتی است تا بار دیگر طعم غیرت مسلمانی را بچشند.

  تحریم دو روزه گوگل
پخش فیلم اهانت‌آمیز به ساحت مقدس پیامبر اعظم(ص) دامن شرکت گوگل و سایت یوتیوب را هم گرفت، باوجود درخواست‌های متعدد از سوی مسلمانان و آزادگان جهان برای حذف این فیلم اهانت‌آمیز، هیچ منعی برای انتشار آن به وجود نیامد و از روی این وب‌سایت اشتراک فیلم حذف نشد. «مارتین جوزنبولت» مدیر شرکت گوگل طی سخنانی اعلام کرد که انتشار فیلم موهن به رسول‌الله را در یوتیوپ متوقف نمی‌کند و علت آن را آزادی اندیشه نامید. 
در پی این اقدام گوگل و عدم اعتنا به درخواست کاربران مسلمان و همکاری در ادامه توهین به پیامبر گرامی اسلام (ص) و در راستای فراخوانی که در فضای مجازی با نام «دعوت علمای اسلام برای تحریم گوگل» منتشر شده است؛ کاربران مسلمان، سایت جستجوگر گوگل و سرویس اشتراک فیلم یوتیوب روزهای دوشنبه و سه شنبه سوم و چهارم مهر ماه (24 و 25 سپتامبر) را تحریم کردند. انتظار می رود این اقدام دو روزه در صورت همراهی همه مسلمانان (یک میلیارد و نیم نفر) موجب افت سهام شرکت گوگل و وارد شدن خسارات 210 میلیون دلاری به این شرکت شود.

  استاندارد دوگانه گوگل در حذف ویدیوها از یوتیوب
براساس گزارشی که توسط گوگل منتشر شده مشخص شد که ادعای مقامات انگلیسی و خود گوگل در مورد آزادی بیان مغایر با اظهارات و اقدامات آنهاست.
 در گزارش «شفاف سازی» گوگل (Google transparency report) که در آن فهرستی از درخواست‌ها از این شرکت برای حذف برخی محتواهای آن لاین ذکر شده، آمده است که دولت لندن از گوگل درخواست کرده تا 729 ویدئو در یوتیوب را از ژوئیه تا دسامبر 2011 از اینترنت حذف کند. درخواست مقامات انگلیسی از گوگل برای سانسور برخی مطالب در حالی انجام شده است که مقامات این کشور فیلم ضد اسلامی اخیر ساخته شده در آمریکا را محکوم نکرده‌اند.
 قبول درخواست حذف ویدیوها از یوتیوب که متعلق به شرکت گوگل است از جانب مدیران گوگل و در عین حال عدم قبول درخواست مسلمانان جهان برای حذف ویدیوهای توهین آمیز به قرآن و پیامبر اسلام (و صرفا جلوگیری از مشاهده برخی ویدیوها در مصر و لیبی) نشان دهنده اوج استفاده ابزاری از مقوله آزادی بیان است. درخواست مقامات انگلیسی از گوگل برای سانسور برخی مطالب در حالی انجام شده است که مقامات این کشور فیلم ضد اسلامی اخیر ساخته شده در آمریکا را محکوم نکرده‌اند.
گوگل که سابقه زیادی در حذف فیلم‌های به اشتراک گذاشته شده با مضمون دفاع از مردم فلسطین و افشای جنایات صهیونیست‌ها دارد، در برابر درخواست حذف فیلم موهن تنها به بهانه دفاع از آزادی بیان اعلام کرد حاضر به حذف فیلم موهن به ساحت پیامبر اسلام (ص) از پایگاه اینترنتی یوتیوب نیست. اما این اولین بار نیست که این غول اینترنتی سر سازش با کشورهای مخالف کشورهای حامیان خود ندارد. حذف نام خلیج فارس از نقشه‌های گوگل، تبلیغ برای صهیونیسم جهانی و تحریم سرویس‌های مختلف برای کاربران ایرانی از نمونه این اقدامات است. لذا حال زمان آن رسیده است که خود این شرکت تحریم شود. 

  واکنش اینترنتی کشورها به یک دندگی های یوتیوب 
وزیر اطلاعات و ارتباطات اندونزی تایید کرد که گوگل – مالک یوتیوب- 16 ویدئوی ضد اسلامی را در این کشور بنا به درخواست رسمی مسدود کرده است.وی تاکید کرد که توافق با یوتیوب فقط روی آی پی های اندونزی صورت گرفته و این بدان معنا نیست که یوتیوب ویدئو ها را از روی سرورهای خود برداشته است.اما کاربران با اسم های متفاوت، ویدئو را همچنان پخش کرده و قابل دیدن هستند.
این نوع تعامل اندونزی با یوتیوب عجیب به نظر می رسد چرا که 16 ویدئوی مشخص با اسامی مشخص مسدود شده اند اما همین ویدئوها با اسمهای جعلی همچنان در دسترس است. بنابراین صرف مسدود کردن 16 ویدئو عملا کاری را از پیش نبرده است. اما دولت اندونزی یوتیوب را مسدود نکرده است. تیفاتول وزیر اطلاعات و ارتباطات اندونزی نیز تصریح کرده یوتیوب جرمی را مرتکب نشده و سایر ویدئوهای آنها مخرب نیستند و دلیلی برای مسدود کردن کل آن وجود ندارد. اما رفتار خود یوتیوب در لیبی و مصر طور دیگری بوده است. در آنجا یوتیوب رأسا وارد عمل شده و ویدئوها را مسدود کرده است. البته به گفته مسئولان یوتیوب، وضعیت در لیبی و مصر بسیار حساس بوده و آنها با انرژی بیشتری ویدئوهای مذکور با نام های مختلف را نیز مسدود کرده اند.
جالب اینجاست که مسئولان هند و اندونزی به یوتیوب گفته اند که ویدئوها قوانین این کشورها را نقض کرده است و به همین خاطر یوتیوب آنها را مسدود کرده است. پاکستان و افغانستان فعالانه اقدام دیگری صورت دادند و دست به مسدود کردن یوتیوب زده اند. در واقع این دو کشور کل سایت را بلوکه کردند.گوگل تایید کرد که بدلیل نقض قوانین محلی در هند و اندونزی، یوتیوب ویدئوها را در این دو کشور مسدود کرده است. اما در مورد افغانستان و پاکستان اوضاع متفاوت بوده است.

  اما موضع روسیه چرا متفاوت بوده است؟
راشا تودی نوشت نیکلای نیکیفوروف وزیر ارتباطات روسیه گفته دولت اول نوامبر قرار است لایحه مصونیت کودکان از اطلاعات روی اینترنت را تصویب کند که این قانون می تواند باعث مسدود شدن یوتیوب در این کشور گردد.در این قانون هر دادگاهی در هر جای روسیه اگر تشخیص دهد که محتوای یک وب سایت موضوعات افراطی دارد، می تواند دستور دهد سایت یا سایتهای مرتبط مسدود گردند.کارشناسان مستقل می گویند extremist materials اصطلاحی است که دادگاه می تواند از آن نهایت سوء استفاده را علیه هر نوع سایت اعمال کند. گفتنی است اخیرا فعالیت مخالفان پوتین روی سایتها خیلی زیاد شده و ممکن است نفوذ دولت پوتین و طرفدارانش باعث ارائه این لایحه به مجلس روسیه باشد.برخی گروههای مستقل روسیه از ارائه دهندگان سرویس های اینترنتی خواسته اند به جای چنین قوانینی، خودشان راسا وارد عمل شده و ویدئوهای ضد اسلامی مرتبط با فیلم موهن را مسدود کنند.اما گوگل همچنان معتقد است مطابق قوانین خود، دلیلی برای حذف ویدئو ها از روی یوتیوب نیافته است و به همین خاطر دست به آنها نمی زند.اینکه گوگل تا کجا می تواند این سیاست را جلو ببرد یک طرف موضوع است و اینکه درخواست کاخ سفید را نیز برای حذف ویدئو رد کرده، چیز دیگری است که اوضاع را پیچیده تر کرده است.اگر موضوع مرتبط با یهودیان بود ، قطعا گوگل و یوتیوب زودتر دست بکار شده و همه چیز را عوض می کردند. از 5 مرد بزرگ یوتیوب ، جواد کریم و سالار کمانگر ، هر دو مسلمان بوده و باید احساسات مسلمانان را درک کنند؛ چیزی که هنوز اتفاق نیفتاده است و شاید تبدیل به لج و لجبازی از طرف یوتیوب بعنوان یک طرف ماجرا و همه دولتهای سیاسی از سوی دیگر شده باشد.

  سودآوری گوگل از کاربران ایرانی
 بر اساس نتایج تحقیقات به عمل آمده، کل سود موتور جستجوی گوگل در سال 2011 حدود 36 میلیارد دلار بوده که سود این موتور جستجو از کاربران ایرانی در سال گذشته، 443 میلیارد تومان -البته با قیمت دلار 1600 تومانی- تخمین زده شده است.  بر این اساس هر ایرانی روزانه به طور میانگین 5 بار در گوگل جستجو می‌کند و میانگین سالیانه تعداد دفعات جستجو در گوگل به وسیله کاربران ایرانی یک هزار و 825 بار اعلام شده است.
 در این بررسی ها مشخص شده که 40 درصد کلیک کاربران ایرانی روی لینک های تبلیغاتی ظاهر شده در نتایج جستجو است و 3/7 بار تعداد دفعاتی است که کاربران ایرانی در سال بر روی لینک های تبلیغاتی کلیک می‌کنند. بر این اساس میانگین درآمد گوگل به ازای هر کلیک بر لینکهای تبلیغاتی 04/1 دلار و میانگین درآمد سالیانه گوگل از هر کاربر 3/7 دلار است و در مجموع این موتور جستجو از کاربران ایرانی طی یک سال 277 میلیون دلار درآمد کسب کرده است.
 
  موتور جستجویی که قرار بود جای گوگل را بگیرد
 سودآوری گوگل از کاربران ایرانی در حالی مطرح می شود که موضوع راه اندازی یک موتور جستجوگر بومی و ملی که بتواند با موتورهای جستجوگری چون “یاهو” و گوگل رقابت کند در نیمه سال 89 و از سوی “رضا تقی پور” وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات مطرح شد و وی اعلام کرد که ایران برای جوابگویی به نیازهای داخلی می خواهد موتور جستجوگر ملی راه اندازی کند و حتی این طرح ملی در برنامه پنجم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور پیش بینی شده است.
در آن زمان یکی از مسئولان سازمان فناوری اطلاعات ایران نیز در تشریح آغاز به کار این پروژه تاکید کرد که حتی پیشنهاداتی در مورد نام این طرح ارائه شده که وزیر ارتباطات از عنوان “یاحق” برای نام این موتور جستجوگر یاد کرده است.اما هم اکنون و با برنامه های در دست اقدام در این مورد این طور استنباط می شود که سیاست وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات برای اجرای موتور جستجوگر ملی تغییر یافته و این وزارتخانه قصد دارد نسبت به ارتقای موتورهای جستجوگر داخلی فعلی اقدام کند و تنها به یک موتور جستجوی ملی واحد بسنده نکند.

 


 



کلمات کلیدی :
Share |
-----------------------------------------------------------------------------------------------